Teckensnitts storlek: +

Will Power!

Att göra en livsstilsförändring är svårt.

Gamla vanor ska redigeras eller suddas ut och nya viljespår ska in.

 

Hur bra vi lyckas med förändringarna beror på viljestyrkan och den är begränsad.

Vi förbrukar en stor del av vår viljestyrka på jobbet och hemma så det finns ofta inte

så mycket viljestyrka kvar till att ex träna på gymmet, eller göra hälsosamma kostval på kvällen.

 

Om vi ex pratar om att gå rån otränad till tränande människaför är det en bra idé att starta träningen med något  

som känns kul.

Så att känslan blir "vill" istället för "måste". 

Det behöver alltså inte vara någon träning som maxar din kondition eller styrka, även om det är det du egnetligen är ute efter på sikt..

 

Låt oss säga att dansa Zumba är kul och vi går på ett Zumba-pass på ett gym.

Om vi gillade passet är det mer sannolikt att vi tänker oftare spontant på Zumba än om vi hade tyckt det var tråkigt.

Effekten blir att vi tränar oftare än om vi gick på ett "måste" pass som vi inte gillar.

Forskning har visat att det har betydelse.

 

När du fått in träningsrutinen kan du även prova på annat som kanske inte är så roligt som Zumba men som för dig närmare dina mål.

Då är det bra med måltänkande - att du ser dig själv framme vid målet och att du tar varje pass som en pusselbit närmare målet.

 

Vi är alla olika, en del kanske finner zumbaträningen så rolig för att ex musiken, instruktören var bra.

Eller att den sociala biten kändes bra, kanske kom i kontakt med andra Zumbafantaster, eller att personerna i receptionen på gymet var trevliga o kanske en kopp kaffe i gymmets cafeteria skapade nya kontakter.

Andra tycker mer om att träna själv och kan ex gå igång på att se träningen som "min egentid".

 

Oavsett - vill du något så krävs attityd!positiva tankar godkänd   

 

 

 

Summering av nyårslöften.
Falsk viktuppgång efter fest.