Teckensnitts storlek: +

Vilken är den bästa dieten? Vilken är lättast att hålla? Vilken gör dig minst hungrig?

Vilken är den bästa dieten? Vilken är lättast att hålla? Vilken gör dig minst hungrig?

Det finns idag ett gemensamt synsätt bland forskare och hälsomyndigheter att de mest hälsosamma livsmedel vi kan äta är hela vegetabilier som frukt, grönsaker, fullkorn, baljväxter, nötter, frön och bär.
Studier på viktnedgång som jämför växtbaserat ätande med blandkost visar återkommande fördelar både i vikt och hälsa för dem som äter grönt.

STUDIERESULTAT 1
År 2015 publicerades ett samlat forskningsresultat av 12 viktnedgångsstudier.
Resultatet visade att de som åt veganskt gick ner mest i vikt.

STUDIERESULTAT 2
År 2020 visade en stor samlad studie att majoriteten av de mindre studier som synats visade fördel för att välja växtbaserad kost.

STUDIERESULTAT 3
I en studie där forskarna lottade deltagare till fem olika grupper med fallande mängd animaliisk kost, 1) blandkost,2) flexitariansk kost, 3) fisk-vegetariskt, 4) ovo-lakto-vegetariskt eller 5) veganskt, fann man att deltagarna i den veganska gruppen var de som gick ner mest i vikt.

STUDIERESULTAT 4
David Jenkins, som är upphovsman till glykemiskt index, utförde en studie där deltagarna fick äta en helt växtbaserad kost med fokus på frukt, grönsaker och nötter.

Man ville se hur mycket kolesterolvärdet skulle sjunka av kosten. Eftersom viktnedgång kan orsaka en sänkning av kolesterol fick inte deltagarna gå ned i vikt under studien. Det skulle störa resultaten. Det visade sig att det blev väldigt svårt för deltagarna att inte gå ner i vikt!

”De behövde utsättas för avsevärda påtryckningar för att försäkra att de åt upp all mat och inte gick ned i vikt”.

Det visar att om vi äter en helt växtbaserad kost och ”bara” äter oss behagligt mätta så kommer vår vikt sjunka till hälsosamma nivåer.

Dr Mikael (TV4 inslag) fick en gång frågan:
- Vilken diet är bäst? Och svarade - Den du kan hålla!

Är en växtbaserad diet hållbar? Är det inte svårare att äta veganmat än att följa en annan diet?

I viktminskningsstudier visar det sig att följsamheten (hållbarheten) till växtbaserad kost är densamma som för andra dieter. Minst lika många klarar alltså att hålla en vegansk diet som vilken diet som helst.

Bör då en växtbaserad diet vara första valet för oss som vill uppnå en hälsosam vikt?

Förutom effektiv viktminskning finns så mycket mer att vinna på att vi äter mer gröna måltider.
Miljö, djur, hälsa och den globala matförsörjningen vinner ju mer från växtriket vi äter.

Vegansk mat helt eller till stor del maximerar våra chanser att gå ner i vikt, bibehålla denna hälsosammare vikten och bidrar också till en mer hållbar värld.

Kanske du också sett Uppdrag granskning i veckan, hur kravmärkta gårdar behandlade sina stackars djur och därmed hur cynisk och grym matproduktion kan vara.Du kan se programmet här::
Uppdrag granskning SVT PLAY

Måndag 18 januari startar min Onlinekurs: Utmaningen – Vegan i 30 dagar. Finns platser kvar!
Kursen ger dig fakta, råd och mina erfarenheter. I chatten kan jag ge personliga råd vid behov.
Utmaningen - Vegan i 30 dagar. Info och anmälan.


Jag startade själv denna utmaning 1 november och fortsätter, med 3 sociala undantag under julen när, att vara vegan.Efter 75 dagar konstaterar jag med glädje och stolthet att det inte var svårt alls.

Jag gick ner i vikt utan att anstränga mig. Alltid lagom mätt, inget sug efter kött, godis eller nåt.
Fick högre energi, perfekt matsmältning och hittade nya spännande maträtter och produktval.

Slutligen: Alla viktminskningsprogram i min kanal fungerar för vegetarianer och veganer då de bygger på portionsstorlekar, inte på val och begränsningar av enskilda livsmedel.

Kanalen Attraktiv Livsstil. Visa innehåll.


Soprummet 300 steg t/r. Små mål skapar Vinnareffek...
Det här händer i kroppen när du börjar motionera:
 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to http://rolfmunke.se/