Teckensnitts storlek: +

Vanligaste felen på gymmen.

En del säger att de "betalar dyra pengar" för att gå på gym. Som gymtränare och tidigare platschef håller jag inte med.

Priserna har i många år stått stilla samtidigt som standarden höjts. Nu finns det dessutom lågprisgym i de flesta städer.

De "vanliga gymen" som har personal i receptionen, gruppträningspass och tränare erbjuder mycket för pengarna.

 

Tränaren/instruktören ser till att du får ett program utifrån dina förutsättningar och lär dig tekniken så att du tränar rätt och minskar risken för skador.

Alla tar inte vara på denna tjänst, som oftast är gratis. På det gym där jag var platschf hade medlemmarna rätt till 3 kostnadsfria instruktioner och upplägg om året. Men endast ca 25% nyttjade det fullt ut, oftast blev det en instruktion och sen inte mer.  

 

Här är de vanligaste felen jag mött genom åren. Eller kanske inte ska kalla det för felen, utan mer faktorer som gör att utvecklingen i träningen stannar av. 

- Samma träningsupplägg år ut och år in. Det gör att du håller samma standard år ut och in. Är du nöjd med det så är det ok. Vill du utvecklas krävs variation.

- Liten intensitet. Att prata och träna på samma gång är socialt och mysigt. Att bläddra i mobilen och träna på samma gång är mindre socialt men fyller också ett behov. Fokuserar du på träningen och vill utvecklas så ta i. Ta i ordentligt. Då kan du inte prata eller kolla mobilen samtidigt. Jag vill säga att 90 % av tränande på gym inte tar i ordentligt.


- Fel teknik. Samma här 90% använder fel teknik i vissa övningar. Är du osäker be instruktören ta en titt på hur du utför dem. Själv hade jag tränat styrketräning i 25 år utan instruktör, med hyfsad självinlärning. Men när jag som 45 åring tog hjälp av gymmets instruktör med både träningsprogram och teknik så blev jag mycket starkare och samtidigt mer motiverad. Det blev en enorm skillnad.


- Fel fokus. Många vill gå ner i vikt. Inte fullt så många förstår vilken betydelse kosten har, mycket större än träningen. Som jag säger: du kan springa från Skåne i syd till Kiruna i norr, men sköter du inte maten så går du inte ner i vikt. Det behövs daglig motion och att du tar i när du är på gymmet för att få resultat, i kombination med strukturerad kosthållning.


- Inget träningsupplägg utan träning på måfå. Så tränade jag själv förr i tiden. Lite här och där på gymmet, noll dagar i veckan ibland och några dagar andra veckor samtidigt som jag bara körde övningar jag var bekväm med. Ofta blev passen korta för att jag tröttnade fort.

- Ingen klar målsättning. Ett långsiktigt mål som bryts ner i kortare delmål är skillnaden som gör skillnaden. Ett mål driver dig framåt och gör att du tränar även när det tar emot att gå till gymmet eller regnar ute.

- Lyssnar på s.k. förståsigpåare på gymmet. Ofta får man hjälp av andra tränande om man är osäker på en övning eller vill ha goda råd. Det är bra men ibland kan goda råd vara dyra. Det är lätt att rådgivaren, kompisen på gymmet ger dig råd utifrån deras perspektiv, både vad gäller hur man ska träna, hur en övning ska utföras och "vad man ska äta". Använd kompisar på gymmet för inspiration men tränaren på gymmet för att få väldokumenterade råd.

www.rolfmunke.se finns en mängd videos där du ser övningsutörande i kombination med förklarande text. Likadant i de "28 dagar med Rolf" kurser och utmaningar som erbjuds. Allt och mycket mer för 99kr/månad utan att du binder dig för mer än en månad i taget.

För 499 kr/månad får du mig som din egen PT tränare på nätet. Jag hjälper dig med tränings- och kostupplägg, med uppföljningar var 14:e dag.

träning  

   

 

Gå ner i vikt - 10 budord.
Behöver du en utmaning?