Teckensnitts storlek: +

Vad vill du skriva på tavlan?

Vad vill du skriva på tavlan?
Vi blir matade med budskap som att "framrutan är större än backspegeln", "lev i nuet" , "det som har hänt kan du inte göra något åt", "det du tror ska hända händer oftast inte". Visst är det bra budskap, dock inte i detta sammanhang. Här jag vill att du ska prova att fylla i en enkel text, ett budskap till dig själv på den tomma tavlan.

För att skapa inspiration till texten behöver du titta bakåt, för att ta ett beslut i nuet och hitta rätt väg framåt.
Tänk på när du någon gång i livet tyckte att du var i bra form.

Kanske var det i tonåren, innan du blev med familj, eller när barnen vuxit upp? Tävlingsidrottade du på hög nivå eller spelade fotboll i lingonserien?
Började du motionera i medelåldern eller när du bestämt dig för att gå ner i vikt?

Få glömmer känslan av att vara i form, den positiva påverkan på energin i vardagen, känslan om sig själv och sin kropp. Däremot bedövar vi den med fiktiva hinder, som "hinner inte" "det är inte lönt" "jag är för gammal". Att tänka i termer som "måste" och "borde" träna är tankehinder i sig som med sin negativitet hindrar oss från att agera. Bättre att ladda hjärnan med "jag vill"...

Prova att blunda i ca tio sekunder och minns när du var på topp. Jag tror att du omedvetet får fram ett försiktigt leende. Du ser ju inte det eftersom du blundar, men kroppen förnimmer, hjärnan kopplas in och signalerar till musklerna kring munnen "mungipor uppåt sträck".

När du öppnar ögonen konstaterar du att du inte är där idag.

Blunda i ca 10 sekunder och tänk på var du står nu, hur långt ifrån är du din topp idag? På en skala mellan 1 - 10 där 1 betyder alldeles katastrofalt långt ifrån och 10 betyder i stort sett samma form och känsla med hänsyn till ålder och ev. fysiska begränsningar.

När du åter öppnar ögonen tittar du snett uppåt vänster och förnimmer känslan att vara på topp. Vänd blicken snett neråt till höger och smaka på känslan av att vara i den status du är nu. Skillnaden kan vara jättestor eller marginell och det går även att koppla bort känslorna och tycka att denna övning är ingenting för dig.

För dig som satte en låg siffra har tavlan suddats ut genom åren, eller texten bleknat. texten till dig själv om att ta hand om dig och din kropp i första hand, innan du kan ta hand om alla andra. Du som satte en hög siffra kan sluta läsa nu :)

Det är lätt att inte se tavlan när månader, år och ev. kilon läggs till ditt liv. Du har ju så mycket annat att tänka på. Alla måsten och borden.
Det är inte svårt att bryta trenden, att få en upåtgående spiral, en ändrar färdriktning.

Ett litet steg i rätt riktning är ofta det svåraste. För att bryta dödläget behöver du plocka up pennan och skriva en enda mening på tavlan.
Du behöver skriva vad din första lilla förändring ska bestå av, som ett första trappsteg som leder till att du åter ler när du blundar och tänker på dig själv.

Använd din planeringskalender och skriv in meningen nu, eller ett papper du sätter upp ex på kylskåpsdörren eller på toan . Det blir inte av om du väntar. Nu eller inte! Tipset är att ta så litet steg som möjligt och en sak i taget. Tex något av följande:

-Promenera minst 15 minuter varannan dag, eller damma av motionsmaskinen där hemma och använda denminst en gång i veckan.
-Sluta att enbart sponsra gymmet utan verkligen använda ditt träningskort, hitta ett favoritpass eller få instruktion på gymmaskiner.
-Träna styrkeövningar i hemmet utan redskap 15 minuter två gånger i veckan.
- Cykla till jobbet, börja simma, gå en backig långrunda på helgen
- Anlita PT Online Plus+ för individuell personlig coaching på nätet: rolfmunke.se

Du får belöning direkt, med hormonutsöndring genast efter första passet och du kan med fog tänka tanken: Yes, jag är på G. Bara det!

Din kropp är där du ska bo resten av ditt liv - vad skriver du ner på tavlan NU?







12 VANLIGA MISSTAG PÅ GYMMET.
Träna fast du har ont!