Teckensnitts storlek: +

Träna muskler och minska inflammationer och smärta!

Motion och psykisk hälsa hänger ihop.

Vi kommer att se mer av det i forskningsrapporter framöver.

I dag vet man att aktiva muskler bryter ner blodfetter och blodsocker och bildar ämnen som är antiinflammatoriska och lindrar smärta.

 

Motion är också användbart och effektivt mot ångest, lindriga depressioner och sömnsvårigheter.

en anledning till att ungdomars psykiska ohälsa stiger kan vara att de är så mycket mer stillasittande än förr.

 

För oss aktiva i yrkeslivet är stress och stillasittande en dålig kombination som gör vårt immunförsvar mer sårbart.

 

Eftersom muskelmassan minskar med åldern - 2% per år för oss över 50 år - är rekommendationen att träna både kondition och styrka

för att nå alla de positiva effekter aktiva muskler ger.

 

Du kan ex. kombinera dina promenader/löppass med enkla styrkeövningar som armhävningar - mot marken eller mot en bänk, situps, knäböjningar, djupa utfallssteg. Fyra bra övningar som tränar flertalet av kroppens stora musklelgrupper.

Manohar är på bilden 102 år gammal...

 

 

Manohar Aich 103 år   

 

 

 

Behöver du en utmaning?
"499:- i månaden är billigt för att ha en stöttepe...