Träna? - Men det gör ju så himla ont!

BAKGRUND
60 år, utsliten på jobb, förtidspensionerad med artrit och benskörhet, sängliggande 1 år.
Helt ointresserad av idrott, aldrig tränat.


VÄNDNINGEN
Besök och behandling 5 veckor på Smärtcentrum i Lund. Till slut sa läkaren:
- Du måste börja träna!
- Men det gör ju så himla ont!
Läkaren sa att det inte är farligt att det gör ont och att det blir bättre och bättre.


STARTEN
69 år, började cykla, lugnt och försiktigt i början. Smärtorna minskade.
Testade att börja springa och deltog i ett motionslopp.
Gick med i en friidrottsklubb och började träna mer systematiskt.


IDAG
80 år, över 250 medaljer i allt från distriktsmästerskap till SM och internationella mästerskap. Svensk mästare i mångkamp, rekordhållare på 1000 meter.
Nu på väg till Europamästerskapet i friidrott för veteraner där han är anmäld i 12 grenar!
Siktar på VM i Göteborg 2024.
HÄLSA
Från sängliggande och svårt plågad av smärtor till snabbast i landet – det är en fascinerande och inspirerande utveckling Åke Jonson har stått för. Och framför allt så mår han i dag ”oförskämt” bra och har inga smärtor.


SLUTSATS
Kan Åke kan jag och du! Eller? Njae inte riktigt.
Men vi kan påverka vår hälsa genom mer än vi kanske tror främst genom kost, motion och träning.


För dig som är otränad och vill komma i gång, med lugn start som Åke, finns programmet::
"Utmaningen - 6000 steg/dag i 30 dagar. Start tisdag 1 mars."


Utmaningen 6000 steg/dag i 30 dagar.


Med mottot: Tänk ”allt är bättre än inget” istället för ”allt eller inget”.


Programmet vill inspirera dig till daglig motion genom målsättningen att klara 6000 steg i genomsnitt/dag i 30 dagar.


"Redan att komma upp till 6000 steg per dag kan minska risken för förtida död med 50%."