Rolf Munke PT blogg.Träna inte för att gå ner i vikt.

Det forskas mycket om träning och motion.
Media rapporterar mest om viktfördelarna med träning och det är en koppling som fångar läsare.


Men den stora grejen med träning och motion är vad det ger i fysiskt och psykiskt mående.


För den träningsovane är det bättre att tänka på träning med fokus att leva längre, förbli friskare och framförallt bli mentalt piggare.


”Leva längre” är ett långsiktigt abstrakt mål som dock lätt skyms av omedelbara fördelar med att inte resa sig ur soffan och ut och jogga exempelvis.


”Förbli friskare” är också otydligt. Däremot kan förkortningen ”bli friskare” uppfattas som mer konkret när man har sjukdom eller tillstånd som påverkar vardagen. Tidshorisonten kan emellertid även här bli ett hinder.


”Mentalt piggare” handlar däremot om omedelbara effekter. Här kan den träningsovane hitta motivationsfaktorer som gör det lättare att överge soffan eller gå upp 15 minuter tidigare på morgonen, inte bara första veckan utan över tid.


Tidigare i livet, säg 20 – 45 årsåldern såg jag träning som mer måste och prestationsbaserat. Det var av och på i perioder. Men från 45 och tills nu 20 år senare är det i det mentala jag hittar kraft, inspiration och motivation till daglig träning och motion året om.


Som:
- Tacksamheten att kroppen klarar av de rörelser och utmaningar jag utsätter den för.
- Stoltheten jag odlar efter varje träningspass eller promenad.
- Känslan att komma till jobbet efter att redan ha varit i gång med ett morgonpass.
- Energin att prestera på jobb efter ett lunchpass.
- Upplevelsen av en enkel kopp kaffe eller god mat efter en långpromenad.


Visst hjälper träning och motion till för att skapa viktnedgång, förutsatt att du inte äter mer för att du rör dig mer. Men kosten är den skarpaste kniven i verktygslådan.


Som en tränarkollega sa:
”Du kan gå från Malmö till Kiruna men slarvar du med kosten på vägen går du inte ner i vikt.”


Jag tar ett eget exempel. År 2013 cyklade jag till Paris med Team Rynkeby.
Vi cyklade 6 – 10 timmar per dag, totalt 120 mil på 8 dagar och jag gick inte ner ett hekto ens.
Därför att vi hade ett team med kockar och servicepersonal med oss som såg till att vi åt rikligt och energirikt (rejäl frukost och lunch plus fika med nutella o kakor) under dagen och på kvällarna toppade vi med god mat på hotellen. Att cykla till Paris hade ett helt annat syfte än viktminskning.
-------------------------
Ett exempel på kalorier in och ut för att förstå kostens betydelse när du vill gå ner i vikt.
En stor kanelbulle = Cirka 500 kalorier in.
Motsvarar ungefär 2 timmars promenad eller 1 timmes löpning.
--------------------------
Jag kan hjälpa dig gå ner i vikt, komma i form och skapa en hälsosam livsstil.
I min kanal hittar du allt för en hälsosam livsstil med färdiga program, kurser och personlig coaching direkt i din telefon.
Hälsokanalen Attraktiv Livsstil.