Teckensnitts storlek: +

Stressar du utan att veta om det? Så skapar du din bästa personliga återhämtning!

Stressar du utan att veta om det? Så skapar du din bästa personliga återhämtning!

Det är lätt att hantera återhämtningen slentrianmässigt och utan att känna efter om den verkligen gör nytta, att den får kroppen att varva ned ordentligt. Ibland kanske den inte gör nytta alls utan tvärtom.

Även positiv stress kan slita på kroppen i det långa loppet.Om stressen inte hanteras rätt och inte balanseras med återhämtning kan den sluta ända bort i en utmattning.

Sömn är den viktigaste faktorn för återhämtningen.
Men vi behöver även återhämtning under dagen, exempelvis på eller efter jobbet.

Att identifiera faktorer som bidrar till – eller förhindrar – återhämtning är inte lätt.
Vår uppfattning om stress och återhämtning överensstämmer inte alltid med verkligheten.

Det är också lätt att skjuta upp återhämtning, men den bör helst ske flera gånger varje dag om du vill minska risken för stressrelaterad ohälsa, menar Niclas Almén, leg psykolog,

Hans fokus ligger inte på att minska stressfaktorerna utan på hur vi återhämtar oss på mikronivå, det vill säga flera gånger dagligen i mindre doser.

Återhämtning kan vara väldigt många olika saker och att vi behöver variera den beroende på situationen.

Den som arbetar med människor eller på kontor med pratig miljö ska kanske inte gå till fikarummet under pausen. Då kan det istället vara bättre att gå runt kvarteret eller att lösa ett korsord under rasten.

För den som arbetar ensam kan det vara återhämtande att ringa en vän och prata i några minuter.

Den som har ett stillasittande arbete kan behöva vara fysiskt aktiv medan den som har ett tungt fysiskt arbete kan föredra att sitta ned under återhämtningsstunden.

Niclas Almén ger ett exempel från när han mätte hjärtverksamheten hos tre personer under några dagar.
För 2 av dem visade det sig att kroppen inte alls gav indikation på vila under deras fikapauser på arbetet.

– De trodde att de återhämtade sig då, så det här blev en väckarklocka för dem.

De valde att ändra sina beteenden, den ena började lyssna på musik under pauserna och den andra läste en bok under vissa raster i stället för att fika med kollegorna.

Båda kände att de mådde bättre av detta.

Om du inte känner att stressen rinner av dig, att du har blivit piggare eller revitaliserad efter vad du tror är en återhämtande stund kan det vara lämpligt att pröva andra beteenden, råder Niclas Almén.

Under pauserna i en rehabgrupp som Niclas Almén ledde satt de flesta kvar i rummet, på samma stolar, och pratade vidare med varandra.

– När jag i stället sade att vi under pausen medvetet skulle välja beteenden som skulle leda till en specifik återhämtning, till exempel att återfå koncentrationsförmågan, ändrade de sina beteenden. De interagerade mindre med varandra, öppnade ett fönster och några klädde på sig och gick utomhus en stund.

För att freda den återhämtning som passar dig bäst behöver du sätta gränser för att istället säga ja till dig själv. Förklara för dina kollegor, familj, vänner att du just nu, eller i valda situationer behöver ta hand om dig själv i första hand.

En vanlig reaktion på arbetsplatser – vet av egen och andras erfarenhet – är att ”avvikelse från gruppen” ex, vad gäller fikastund, lunchstund kan få till följd kommentarer som:
”Vill inte hen vara med oss?”

Här menar jag att den som är stark, vågar bryta grupptryck och beteendemönster har mer att lära ut än den som känner hur det skaver i egot och bekräftelsebehovet så pass att det måste komma ut i kommentarer som ovan.

Sen är vi alla olika, för många är fikastunder, lunchstunder precis den återhämtning de behöver.
Inget är mer rätt eller fel.

Enligt Niclas Almén kan vi se på återhämtning som att äta.
Du blir hungrig flera gånger varje dag, men du tänker knappast att ätandet får skjutas upp till senare, som i kväll eller på lördag när du är ledig.

Bra individuell återhämtning som ger ökat välmående och livskvalité är ingenting flummigt, utan en konkret kompetens som vi alla kan lära oss, precis som vilken färdighet som helst.

Hur skapar du du bra återhämtning? Dela med dig av dina erfarenheter.

Jag hittar mina guldstunder i vardagen så här:
- Morgonpromenad/löpning direkt efter uppstigning.
- En kaffe på café på promenadvägen till jobb.
- Styrketräning på lunchen – kallar det inte träning utan ”medition”.
- Kaffe och paus på café mellan jobb och hem. Perfekt ”skaka av och förbered stund”.

Återhämtning, mental träning, kostprogram, rehab, träning och motion hittar du i min kanal.
Prova 14 dagar gratis! Läs mer här:Min kanal Attraktiv Livsstil

Knäböjstestet som avslöjar din fysiska ålder.