Teckensnitts storlek: +

Sover du bra eller behöver du förbättra sömnen?

sömn

 

I går satt jag nästan och somnade framför datorn på eftermiddagen. Det slutade med att jag fick ta en powernap (kort sovstund) på 30 minuter. Jag behöver nuförtiden annars aldrig sova extra på dagen. Inte sedan jag tog bort tillsatt socker i kosten (de stora bovarna), den förändringen är markant.

Men i går var det dags och det berodde på att jag sov 5 timmar på natten mot de 7 jag behöver och brukar göra. 

Det finns en ny svensk studie som visar att även om du känner dig nöjd och pigg med ex. 5 - 6 timmars sömn per natt kan det ha skadliga effekter på hälsan. 

Vi klarar stresspåverkan sämre vid för lite sömn och minnet påverkas negativt. Det gör att vi både mår och presterar sämre på jobb och hemma.

Man kan liknas hjärnan vid en hårddisk som behöver sortera och lagra information för att skapa utrymme för nya impulser dagen efter.

Hur mycekt sömn vi behöver är väldigt individuellt och kopplat till många faktorer ex, ålder, hur hårt vi arbetar och tränar. 7 - 9 timmar är en generell rekommendation för en vuxen person och för seniorer runt 7 timmar.

Alkohol, kaffe, snus  och rökning försämrar sömnen. Även om vi somnar efter en kvällskopp kaffe så påverkar koffeinet sömnen så att kvalitén bli sämre.

Mycket mat och mat sent på kvällen får magen att jobba och då blirdet en obalans i att försöka sova.  

Har du svårt för att komma i säng i tid så bestäm dig för att sluta titta på tv, dator, mobil en viss given tid varje kväll och helst en timme innan du lägger dig. Det händer oftast inte något intressant, eller att du missar viktig information efter kl 22.   

Att planera morgondagens mästen och checkpunkter på kvällen gör att du känner dig tryggare inför de nya utmaningarna.

Något som funkar för mig, istället för att falla i tankar som oro inför morgondagen eller bekymmer som inte kan lösas på studs är att tänka på mitt kommande träningspass på gymmet dagen efter.


Dels är det trevligt att tänka på sin hobby, det ger en god känsla i kroppen och dels så blir jag (nördigt kanske) fokuserad och stänger ute andra tankar. Det är samma om jag vaknar och behöver gå på toa i natten, då kan tankar komma och belägra hjärnan. Genom att styra om tankarna till träningsfokus blir jag lugn och förväntansfull och eliminera alla tankespöken. Så jag har lätt för att somna och somna om.

 

10 tips för längre och friskare liv - du har chans...
Kompromissa är ok - men gör det inte till en regel...