Teckensnitts storlek: +

Soprummet 300 steg t/r. Små mål skapar Vinnareffekt.

Soprummet 300 steg t/r. Små mål skapar Vinnareffekt.

För att nå mitt dagliga stegmål behöver jag ibland gå en extrarunda beroende på vad dagen gett för antal steg i övrigt.

Jag har några givna promenadsträckor, med uppmätta steg, utifrån hur många steg som behövs, som ex. Espresso House 1000 steg t/r, Ica butiken 2000 steg t/r.

Förutom att soporna blir kastade, eller en kaffe latte taked away, eller påfyllt toapappersförråd så ger det en tillfredsställelse att ha nått dagens stegmål.

En lika stor tillfredsställelse varje gång.

Små, dagliga mål och vanor i rätt riktning kräver inte så mycket viljestyrka och ger stora resultat i längden.

Varje klarat litet mål bygger vinnarmentalitet. Vi växer av att lyckas. Därför kan det vara bättre att fokusera mer i nuet, på den nya vanan och dagens mål, än dagligt fokus på slutmålet.

Små förändringar gör det svårt att rättfärdiga ”jag har inte tid”, ”det är för jobbigt”, ”jag klarar inte”.

Några exempel på vad små dagliga vanor kan leda till på ett år:

- Promenera 2000 steg extra varje dag = Ca 50 mil på ett år eller sträckan Göteborg – Stockholm.

- Läsa 10 sidor ur en bok varje dag = Ca 12 lästa böcker på ett år.

- 100 kalorier mindre per dag (allt annat lika) = Kan teoretiskt betyda en viktminskning på 5 kg/år.

---------------------------

Mer om Vinnareffekten, motivation, psykologi och inspiration finns i min online kurs:

”Nyårslöftet - 100 dagar med allt du behöver för att lyckas. Start 1 februari 2021.”

 Nyårslöftet - 100 dagar med allt du behöver för att lyckas. Start 1 februari.

100 dagar med handfasta råd, tips och uppgifter som får dig att lyckas oavsett vad ditt Nyårslöfte består av. Kursen får dig att hålla riktning, motivation och handling i 100 dagar, tillräckligt för att dina nya vanor ska sätta sig och bli en naturlig del i din vardag. Problemet med att hålla nyårslöften är kopplat till att bakslag ses som återfall och man ger upp. Vi förklarar hur hjärnan fungerar och att bakslag är en naturlig del i en förändring. Kursen hämtar stöd från den senaste forskningen. Ge dig chansen att lyckas!

Börja ditt nyårslöfte 1 februari.
Vilken är den bästa dieten? Vilken är lättast att ...