Teckensnitts storlek: +

Så gör du när viktminskningen stannar upp.

Så gör du när viktminskningen stannar upp.

Du planerar för en förändring, en viktminskning,
Det är det vanligaste hälsomålet för 7 av 10 kvinnor och 5 av 10 män,

Med kraft och iver kör du igång.
Motivationens låga är stor som ett första majbål och ingenting får hindra dig nu!
Första veckan brukar ha två olika scenarier, (jag har själv praktiserat bägge, flera gånger).

SCENARIO ETT:
Redan efter en till två dagar känner du att det här är inte din grej, i alla fall inte just nu.
Det blev för komplicerat med kostupplägget, ont om tid till träningen, barnen blev sjuka eller du själv fick en förkylning. Kanske kände du som jag gjort ett flertal gånger.
"Nä, jag ville inte tillräckligt mycket den här gången så jag hoppar."

SCENARIO TVÅ:
Det går som attan, känns riktigt bra. Det här är grejen som får allt annat att stå tillbaka.
Redan efter en vecka får du en känsla att kläderna sitter lite lösare och får det bekräftat på vågen.

Klarar du dig igenom första veckan är det lättare att fortsätta, men faran är inte över än.
I början består viktminskningen inte bara av fett utan främst av vätska.
Speciellt om din kost tidigare varit rik på kolhydrater, socker och salt.

Räkna därför inte att ex 2 kg viktminskning första veckan innebär att du fortsätter gå ner 2 kg varje vecka.
Du kan inte räkna hem 10 kg på 5 veckor. 2 kg kanske blir -1 kg nästa vecka och - 0,5 kg veckorna därpå.

"Nu går jag inte ner i vikt längre"
Det är vanligt att tänka så även om vågen kryper ner 0,5 kg. Den större viktminskningen i början
skapar en fartblindhet, en känsla av motorvägsåkning och - 0,5 känns nu som att köra bil i 30 km i timmen.
Även 30 km i timmen är dock en hastighet och en riktning!

En viktminskning på 0,5 kg blir ju 10 kg på 20 veckor.
Vem skulle inte vara nöjd efter 20 veckor med det resultatet?
I förlängningen blir det ju 25 kg på ett år - om nu det behovet finns.

Det kommer också perioder när du inte går ner något alls, "efter en hel veckas slit".
Det är normalt att hamna i platåer, ibland har kroppen lite annat att tänka på och den strävar
i överlevnadssyfte aldrig efter att gå ner i vikt.

Någon vecka kanske du går upp i vikt trots att du gör allt eller nästan allt rätt.
Det är också normalt eftersom vätskenivån skiftar och hos kvinnor regleras den
inte bara efter matintag utan även cykliskt.

Råden blir som följer:

Fortsätt framåt, även om du vacklar, trillar dit eller behöver stanna upp.

Säg att en festkväll eller förkylning ställer till det och att du då inte följer planen.
Upp på motorvägen igen. Släpp tankar bakåt om "varför", "typiskt mig" och andra ofunktionella tankar.

Tänk framåt, sätt nya delmål. Trägen vinner alltid till slut vad gäller livsstilsförändringar.
Kör alltså vidare framåt så fort som möjligt, med blick och tankar framåtriktade.

Står du still i 2 veckor är det något som inte stämmer, då behöver du göra en förändring.
Börja med att göra en kostregistrering - skriv upp vad du äter under 3 dagar.
Nästan alltid hittar du förklaringen i att du inte följer kostschemat.

Kosten betyder kanske 80% av din framgång.
Träning, motion är också viktigt men underordnat kosten.

Gör du allt rätt, eller nästan rätt hela vägen är framgång oundviklig,
även om den inte är i paritet med din målsättning.
Flytta fram tidshorisonten i så fall och jobba vidare.

Mer motion, smartare och mindre matintag lyckas alltid på både kort och lång¨sikt.
Jobba på och bli vän med dina utmaningar. Vem sa att det skulle vara enkelt hela vägen?
Hunger är ofrånkomligt till och från under din process, Det är inte farligt, bara jobbigt.
Mer möda ger mer tillfredsställelse när du vunnit loppet.

Det är mer motivation än metod som styr resultaten.
Motivationen dalar för de flesta därför behöver du stötta den med framförallt struktur och ibland extra tändvätska i form av willpower.

Oavsett dietmetod behöver vi andningshål, den där ätardagen i veckan.
Dagen då du kan äta vad du vill utan kontrolltankar.
För en del passar det bättre att dela upp ätardagen i två ätarkvällar istället.

En personlig pt och kostcoach kan hjälpa dig nå din dröm, din framgång.

PT coachen är viktig i uppstarten för att hitta det upplägg som passar dig bäst utifrån dina förutsättningar och målsättningar.
PT coachen är än viktigare när du (det gör alla) stöter på hinder och tvivel.
PT coachen kan vara vägvisaren efter att du nått ditt mål.

Nu har vi öppnat upp PT ONLINE.
Länk till PT ONLINE VIKTSTART 1 månad

Beskrivning:
Personligt anpassat PT paket för dig som verkligen bestämt dig att gå ner i vikt en gång för alla.
Nu på ett sunt och hållbart sätt över tid .

Du får ta del av min långa erfarenhet, mitt engagemang och jordnära coachning.
Jag ger dig redskap och motivation utan pekpinnar, recept eller detaljstyrd planering.

Vi skapar din framgång tillsammans.
Så här kommer du igång med PT ONLINE VIKTSTART:

Du gör en förutsättningslös intresseanmälan genom att fylla i en behovsanalys.
Tryck på ANSÖK så får du tillgång till Behovsanalysen.
När du skickat in den ger jag dig förslag på upplägg i stora drag.
Därefter är det upp till dig att bestämma dig för ja eller nej.
PT ONLINE VIKTSTART 1 MÅNAD

Så hittar du löparglädje som nybörjare - 14 goda r...
Träningens vedermödor och att i tacksamhet se varj...
 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to http://rolfmunke.se/