Teckensnitts storlek: +

Rolfs blogg. "Vill du snabbt gå ner i vikt men tycker det är krångligt att följa en diet?"

Rolfs blogg. "Vill du snabbt gå ner i vikt men tycker det är krångligt att följa en diet?"
Vill du följa mina bloggar framledes? Då behöver du klicka på prenumerera.
Jag har nollställt alla tidigare prenumerationer då en uppdatering av hemsidan
medförde okontrollerade utskick av gamla bloggar.
Därför har jag tagit en paus och gör nu en omstart. Hoppas du vill prenumerera!

Dagens ämne: Gå ner i vikt till sommaren.
Dieter är mode och det finns över 50 olika "fotbollslag" att hålla på.

Men hur kommer det sig att så många dieter med klent vetenskapligt stöd får så mycket uppmärksamhet?
Effektiv marknadsföring i kombination med att vi - trots alla dieter - generellt ökar i vikt är några av skälen.

En häftig bok från en häftig människa med häftiga recept och som kompisen till en början fått snabba häftiga resultat med blir triggers (utlösande faktorer)..

Vi lockas efter magiska lösningar,som snabbt ska hjälpa oss att gå ned i vikt..

Fördelningen mellan olika dieter skiljer sig åt i form av hur stor andel protein, kolhydrater och fett som rekommenderas eller om födan finns i höjderna fågel, fisk, mittemellan.

I slutändan är det ändå antal kalorier in (kost) och kalorier ut (rörelse) som avgör om favoritbyxorna går att knäppa eller ej.Kroppen behöver både protein, kolhydrater och nyttigt fett. Både för mycket och för lite kan vara skadligt.

Att gå på diet där du inte själv får välja vad som ska ligga på tallriken är både ansträngande och med dåliga framtidsutsikter.

Vill du gå ner i vikt men känner att du inte hinner, vill eller orkar gå på diet kan denna enkla variant vara lösningen:

Halvera ditt kolhydratintag. Punkt slut. En enda regel att hålla reda på.
Så här gör och tänker du:

Halvera potatis, ris, pasta, bröd, flingor, frukt, bär, havregryn, vin,öl, godis, kakor etc.
Brukar du äta 4 potatisar till lunchen -> ta 2 istället.
Äter du 2 mackor på kvällen -> ät 1 istället (eller dela en macka så blir det 2 fast mindre i storlek).
Dricker du 6 glas vin i veckan -> drick 3 istället (eller 6 halva glas).
Osv.

Eftersom grönsaker innehåller så lite kalorier går de inte in under halveringslistan.
Tvärtom kan du öka på grönsakerna om du inte blir mätt.

Du kan på detta enkla raka sätt gå ner flera kilon till midsommar.
Kombinera gärna med att promenera och rör dig lite mer än vanligt.

Lycka till!





Bantning, Dieter och Munkemetoden.
Rolfs blogg. "Ökad förbränning med supermat." Min ...