Teckensnitts storlek: +

Rolfs blogg. "Tre verktyg du behöver och en massa råd du inte behöver för att gå ner i vikt."

Rolfs blogg. "Tre verktyg du behöver och en massa råd du inte behöver för att gå ner i vikt."
Glöm att det är enkelt att gå ner i vikt och forma kroppen som du vill ha den!
Glöm också den konstanta gymslogan att "träning ska vara rolig".

Vill du ha enkla snabba råd hur du ska hitta din drömkropp och träna enkelt så är det rätt tid att köpa lösnummer i Pressbyrån med lockande rubriker. Men funkar det så lätt - nej...
När du läst färdigt konstaterar du att för 20 kr fick du intet nytt, ej heler något du tänker att "det här måste jag prova så fort jag kommer hem". Å andra sidan om du köpte tidningen istället för ett choklad eller godis har du gjort en bra affär.

De senaste rubrikerna jag hittar i media är:
"Så lätt rasar du i vikt" "Så lätt får du magrutor".
Visst är de tilltalande för min känsliga amygdala i hjärnan, men de talar även mot sunt förnuft och mina egna erfarenheter.

Jag har gått ner 6 kilo under våren och visst vill jag ha magrutor, men de kan trots - 6 kg bara skymtas i bakgrunden och i rätt ljus. Däremot har jag blivit av med mina veck i ryggen o det smäller högt för mig (även om både och varit än mer trevligt).
Träning har det blivit i stort sett varje dag liksom promenader på 30 - 60 minuter. Endast en mindre del av träningspassen har varit roliga, de flesta har varit av insikt att det är bra för mig och att jag vet hur bra jag mår efteråt.
En elitidrottare berättade en gång att av 10 pass var 8 pain in ass och 2 var roliga.
Att inbilla sig att gå ner i vikt o träna är lika skönt o mysigt som a walk in the park kommer inte att lyckas.

Här är några viktminskningsråd som du kan glömma, de fyller ingen plats i verktygslådan.
De har endast liten liten marginell betydelse. Lägg inte tankekraft på bagateller.
(Längre ner får du tre verktyg som funkar - du behöver inte fler.).

- Öka din förbränning med grönt te, eller hälsokaffe. Bättre råd: Ät en köttbulle mindre om dagen.
- Ta följande kosttillskott X, Y, Z . Bättre råd: Ät vanlig mat så behöver du inte kosttillskott.
- Ät mer protein. Ät så här innan och efter träning etc. Bättre råd: Ät mindre, träna oftare.
- Öka förbränningen med melon, kryddor,mjölk etc. Ingen enskild produkt ger fettet en riktig fight...
- Ät ett äpple innan maten. Bättre råd: Lägg upp en lämplig storlek på tallriken, ta inte om.
- Promenera innan frukost för bättre förbränning. Bättre råd: Promenera dagligen på den tid det passar dig.
- Ät rätt kolhydrater. Enklare råd: Ät lagom med kalorier.
- Börja med en ordentlig frukost. Bättre råd: Ät frukost när du är hungrig, ät dig inte riktigt mätt.
- Räkna kalorier. Enklare råd:ät lagom stora portioner. Långsiktigt råd: sluta räkna - börja tänka.
(Räkna kalorier kan du göra till en början men vem orkar hålla på o göra det en längre tid.)
- Drick riktigt kallt vatten så ökar du förbränningen. Bättre råd: Drick mindre kaffe latte.
- Stå på jobbet. Bättre råd: Variera din arbetsställning under dagen, av hälsoskäl.
- Ha minst 4 färger i din sallad. Tilläggsråd: Ät mer sallad med olika sorter och färger för hälsan.
- Stek i olja och inte margarin. Bättre råd: Stek så lite som möjligt.
- Promenader är nyckeln till din viktminskning. Bättre text: Ersätt ordet promenader med kosten.
(Du kan promenera till Paris, men sköter du inte kosten minskar du inte vikten.)

De tre verktygen du behöver:
1. Sköt kosten, Laga mat, ersätt onyttigt med nyttigt, plocka inte bara bort. Ät skräp högst 1 dag i veckan.
2. Promenera dagligen (eller cykla etc) minst 30 minuter, gärna mer. Sätt veckomål!
3. Träna styrka och kondition minst 2 x 20 minuter i veckan.

Skapa dessa tre enkla och effektiva vanor, som blir per automatik efter ett tag, så kan hjärnan använda sin intelligens, problemlösningsförmåga till annat.




Rolfs blogg. "Michael Mosley och hans team av läka...
Rolfs blogg. "Bli hälsocoach för Rolf Munke PT - o...