Rolfs blogg. "Testa hur stark är du i armhävningar, jfr med tabellen."

Du kan göra hösten mer spännande och utmanande genom att sjösätta ett projekt att bli både ska bli starkare och få bättre kondition. Här är test nr 2 (6). i morgondagens blogg kommer test nr 3.

Det är lättare och tar mindre tid än vad många tror.
Första punkten blir att ta reda på hur stark och hur bra kondition du har idag.
När du har gjort det kan du sätta mål utifrån var du står i dag.

Här är fem styrketester och en konditionstest du kan göra denna veckan(eller prova några av dem)::
- För att kunna sätta mål utifrån dem -

Tisdag KNÄBÖJ - se instruktion och tabell längre ner
Onsdag ARMHÄVNINGAR
Torsdag PLANKAN
Fredag JÄGARSTÄLLNING
Lördag SITUPS
Söndag KONDITIONSTEST

Sä här gör du armhävningstesten: Gör så många du kan på 60 sekunder.

https://youtu.be/x_LKWO295-4

Utförandebeskrivning:
Med knäna i golvet (kvinnor) eller med tårna i golvet (män + starka kvinnor). Händerna pekar fram och axelbrett, kroppen spänd, utan svank eller hög rygg. Börja med raka armar och böj så bröstkorgen nuddar golv.

Här kan du jämföra ditt resultat: (ta dem med en nypa salt)

Kvinnor, starkt: 18-30år = över 30st 31-50år, = över 25st, 51-65år = över 20 st.
Kvinnor, medelstarkt 18-30år = över 15st, 31-50år = över 10st.

Män, starkt: 18-30 år = över 40st, 31-50 år = över 30 st, 51-65år = över 20st.
Män, medelstarkt: 18-30år = över 20st, 31-50år = över 15st, 51-65år = över 10st.


Vill du bli starkare i armhävningar kan du lägga till dem i din träning minst 2-4 gånger i veckan. Gör dem då 2 x den tid du klarar.
Då klarar säkert minst 30% fler armhäbningar efter 50 dagar ca 6 oktober än nu.

Rolfs blogg. "Styrketest - Plankan. Hur länge orka...
Rolfs blogg. "Vad vill du helst vara - ett visset ...