Rolfs blogg. "Styrketest - Plankan. Hur länge orkar du?"

Du kan göra hösten mer spännande och utmanande genom att sjösätta ett projekt att bli både ska bli starkare och få bättre kondition. Här är test nr 2 (6). i morgondagens blogg kommer test nr 3.

Det är lättare och tar mindre tid än vad många tror.
Första punkten blir att ta reda på hur stark och hur bra kondition du har idag.
När du har gjort det kan du sätta mål utifrån var du står i dag.

Här är fem styrketester och en konditionstest du kan göra denna veckan(eller prova några av dem)::
- För att kunna sätta mål utifrån dem -

Tisdag KNÄBÖJ - Måndagens blogg
Onsdag ARMHÄVNINGAR - Tisdagens blogg
Torsdag PLANKAN - Utförande och tabell, se nedan
Fredag JÄGARSTÄLLNING
Lördag SITUPS
Söndag KONDITIONSTEST

Styrketest PLANKAN: Se utförande nedan och håll positionen så länge du kan - ta tiden och se i tabellen längre ner hur du "ligger till".

Utförandebeskrivning:
Lägg dig med tårna och underarmarna i golvet. Kroppen skall vara ”rak som en planka”. Du behöver spänna in magen allt vad du kan under hela övningen. När du klarar övningen minst en minut kan du göra det svårare genom att flytta armbågarna en bit framåt. Orkar du inte denna övning så kan du ha knäna i golvet i stället. Ha då knäna så långt bak som möjligt.

TABELL:
0-30 sek=under medel.31-60 sek=medel, Mer än 60 sek=över medel. 2 minuter eller mer = Toppform!..
Rolfs blogg - Styrketest jägarställning.
Rolfs blogg. "Testa hur stark är du i armhävningar...