Rolfs blogg - Styrketest jägarställning.

Du kan göra hösten mer spännande och utmanande genom att sjösätta ett projekt att bli både ska bli starkare och få bättre kondition. Här är test nr 2 (6). i morgondagens blogg kommer test nr 3.

Det är lättare och tar mindre tid än vad många tror.
Första punkten blir att ta reda på hur stark och hur bra kondition du har idag.
När du har gjort det kan du sätta mål utifrån var du står i dag.

Här är fem styrketester och en konditionstest du kan göra denna veckan(eller prova några av dem)::
- För att kunna sätta mål utifrån dem -

Tisdag KNÄBÖJ - Måndagens blogg
Onsdag ARMHÄVNINGAR - Tisdagens blogg
Torsdag PLANKAN - Gårdagens blogg
Fredag JÄGARSTÄLLNING - Utförande och tabell, se nedan
Lördag SITUPS
Söndag KONDITIONSTEST

Så här gör du Jägarställningsutmaning. Sitt i rätt position så länge som möjligt, ta tiden.

Utförande:
Övningen jägarvila är en statisk sådan, som tränar upp benstyrkan. Sitt med knän och höft i 90-graders vinkel mot en vägg. Ryggen ska pressas mot väggen och de 90-graders vinklarna ska hållas under hela övningen.Armarna hängande längs kroppen eller underarmarna lätt mot låren.

Tabell:
Under en minut = under medel. Mellan 1-2 minuter = medel. Över 2 minuter = Toppform.
Tränar du denna övningen 2 - 3 gånger i veckan blir du snabbt mer uthållig i dina benmuskler.
Rolfs blogg. "Prova hur stark är du i situps."
Rolfs blogg. "Styrketest - Plankan. Hur länge orka...