Rolfs blogg. "Stolpar ur mitt föredrag våren 2017 om Supermat"

20 av mina "sanningar".
Kommentera gärna om du har annan åsikt eller intressanta tillägg.

1) Blanda olika färger av grönsaker och frukt. Minst 4 färger om dagen. Olika produkter och olika färger fångar elektroner (fria radikaler) på olika nivåer. Typ 1färg +1 färg = Får ett högre värde än 2 pga synergieffekter. (Tyvärr likadant med gifter 1+1 kan bli lika med 3..).

2) Ät minst 5 frukter/grönsaker per dag, eller minst 500 gram..
3) Prioritera närodlat och ekologiskt, för miljön, de som arbetar med varorna och din hälsas skull. Lite dyrare men högre näringsvärde i ekologiskt.
.
4) Köp inte dyra "superbär" från utlandet om det känns som ett "måste". Vilda svenska blåbär och björnbär är väl så bra som Gojibär och Acaibär - och du slipper fundera på om de är besprutade,
5) Chiafrön är på ropet och är dyrt. Det går lika bra med, nej inte sellleri, men havregryn och solrosfrön.

6) För mycket antioxidanter är inte heller nyttigt utan driver på sjukdomar, (ex för mycket morötter). Livet är en doseringsfråga.Multivitamintabletter har bara effekt på begränsade grupper som behöver kosttillskott. Äter du bra vanlig mat så lägg pengarna på grönsaker och frukten istället.

7) Gurkmeja är nyttigt, men för att få märkbar effekt behöver du äta flera gram per dag.
8) Smoothies är nyttigt, men pressade frukter och grönsaker tappar vitaminer/mineraler och fibrer, som sitter i restprodukten.

9) Antioxidanter är livsmedel med mycket vitaminer/mineraler och fibrer. De skyddar mot överskott av farliga fria radikaler: Enkelt fröklarat är antioxidanter som rostskyddsmedel.

10) Frysta bär innehåller i princip lika mycket antioxidanter som färska bär.
11) Det finns inte tillräckligt med belägg för att rawfood (max 42 grader upphettning) ger hälsosamma effekter.Vår bukspottskörtel är tillräckligt bra på att sköta enzymnedbrytningen.

12) Svenska frukter som ex äpplen och päron är good enough, du behöver inte köpa dyrare utländska alternativ.

13) Gillar du inte grönsaker ät mer frukt. Gillar du inte frukt - ät mer grönsaker.

14) Använd nyttiga kalla oljor i din kost,och sallader som olivolja och rapsolja. Alla behöver en hyfsat fettrik kost. Använd inte kallpressade oljor i matlagning då tappar du effekten av just "kallpressad".
Koka och ugnsbaka mer - stek mindre.

15) Ät nötter och baljväxter. Variera, varje sort har sina fördelar. Blandning ger bäst effekt.

16) Gamla talesätt som faktiskt har en underligggande poäng:
"An apple a day keeps the doctor away." "Man blir klok av fisk."

17) Bra fattigmat: Ägg - innehåller nästan allt vi behöver utom c-vitamin. Havregrynsgröt - nyttig fullkorn med högt proteininnehåll och som bidrar till jämn blodsockernivå under lång tid på dagen.


18) Immunförsvaret försämras när vi blir äldre. Vi behöver ta igen det med mat. Lösningen är att äta näringsrikt. Kost som innehåller mycket näring med låga kalorinivåer. Ex, grönsaker, rotfrukter, frukt.

19) Minimera följande vita produkter: Salt, mjöl, socker (och kanske också mjölkprodukter).

20) Glöm att detoxvarianter rensar kroppen på gifter. Vår kropp är mer komplicerad än så.Detox har större betydelse för plånboken än kroppen.

Rolfs blogg. "Fyra råd som hjälper dig granska och...
Rolfs blogg. "Att växa som människa i tystnaden"