Rolfs blogg. "Så mår du bra och håller vikten i påsk - 15 tips."


Här är några tips som jag anammat och som passar in på de flesta under påskhelgen:

Planera in mycket motion/träning. Påsk är inte bara en social högtid utan ger också möjlighet till mer motion än i vardagen. Motionen balanserar upp kosten. Blev det "för mycket" mat en dag så kompensera med extra motion dagen efter.

Tänk portionsstorlekar under hela påsken. Undvik inget du skulle vilja äta men ät bara lite av det som du tycker är mer onyttigt eller inte så viktigt för dig..

Bli lagom mätt även vid buffé och påskbord. Tänk dig en mättnadsskala på 1 - 5 där 1 = vrålhungrig och 5 = proppmätt. Undvik 1 och 5 ? Sök hålla dig i mitten på en 3:a o acceptera 3 + eller 3 - .

Njut av maten låt smaklökarna få en chans att i lugn och ro uppleva och jämföra olika smaker.
Ät långsamt, då är det lättare att njuta av maten och äta lagom portionsstorlekar.

Prata och lyssna, lägg undan besticken, ta hellre flera gånger med lite på tallriken än en stor omgång direkt.

6 miljoner kilo godis konsumerar vi svenskar under påsk, som är den mest godisrika (påskäggen kanske...) helgen under året. Var med och sänk snittet genom att inte äta annat än dina favoriter, Stoppa när du känner att du fått tillräckligt av favoritsmaken och undvik tömma skålar.

Undvik överexponering; ex godisskålar som står framme hela tiden. Ställ in dem så de är mer svåråtkomliga.
Träningsväskan kan däremot stå väl synlig...

Varannan vatten (vid alkohol)och tänk på att en 33 cl påskmust innehåller 10 sockerbitar, ett glas must räcker för att få den smaken tillgodosedd. Kolsyrat vatten ger samma känsla som must och läsk.

Svårt att bli mätt? Ät mer av grönsaker och frukt.

Undvik såser och vitt bröd.

Tänk att det är inte påskens 5 dagar (eller andra högtider) som avgör dina framgångar, det är tiden mellan högtiderna som ger resultat.

Påskmat innebär mycket salt, som binder vätska. Drick mycket vatten.
Undvik att väga dig under påsk och vänta några dagar efter påsk innan du ställer dig på vågen. Det tar tid att få tillbaka normal vätskenivå (vet av egen erfarenhet).

Hitta tidsluckor för reflektion, kanske meditation eller bara sitta på ett tyst fridfullt ställe i naturen då och då under helgen. Du behöver också tas om hand och få bekräftelse - börja inifrån.

Fundera; var du är i livet just nu och vad du vill känna när du sitter på samma plats och filosoferar om några månader, en bit in i sommaren.

Slappna av och njut av ledighet, vänner och livet...
Rolfs blogg. "Viktminskningsgruppen gick ner vars ...
Rolfs blogg. "Artros - vanligare än folksjukdomar ...