Rolfs blogg. "Så klarar du festen trots majonnäs i smörgåstårtan."

Vi hade avslutning på en viktminskningskurs.
Lena hade på 8 veckor gått ner till sin målvikt och var jättenöjd.
Hon hade också lyckats lära sig att säga nej i sociala sammanhang, både till kakor och godis hon egentligen inte ville ha.
Tidigare hade hon inte vågat, med följden att hon känt ångest och besvikelse efteråt när hon kommit hem.

Hon hade haft farhågor inför en Tysklandsresa, men tagit mod till sig och sagt till de andra att hon gick på diet och att det var viktigt för henne att visserligen njuta av det goda på semestern, men inte i det överflöd det brukade bli.
- O ingen sa något. eller sa emot, berättade hon förvånat efter semestern. Det gick hur bra som helst!
Det var ett stort framsteg, att våga säga nej och förstå att hon ändå blir accepterad.

Ett NEJ till någon annan är att säga JA till dig själv. Mostern o väninnan överlever
även om du bara vill smaka en av de fyra olika sorters kakorna hon bakat.

Kalle, en annan deltagare hade lovat att bjuda på smörgåstårta när vi hade avslutning på kursen. Hans fru drev en smörgåsbutik.
Mycket riktigt en flådig tårta med mycket räkor, lax och svart rom stod på bordet och alla hjälptes åt att göra slut på den.

Då kom frågan: - Är det mycket majonnäs i tårtan?

Det var Lena som instinktivt frågade. Jag insåg då att hon hade en bit kvar till det mål jag satt för kursen och deltagarna.
Målet var att ha en avslappnad inställning till mat. Att släppa kontrollen och hjärnspöken som många med viktproblem bär inom sig.
Svartvita tankar som "farligt eller inte" "kan jag äta det här" utan tänka i banor som, jag kan äta allt men inte alltid och nu är det banne mig fest.

Jag pratade med henne efteråt och förklarade hur jag ser på mat till fest och gav henne tips inför framtiden. Här är några av punkterna:
- Det är inte mat eller dryck på en fest som avgör vad du väger. Det är vardagen som har betydelse.
- Du kan äta allt på en fest, men bestäm dig innan att du ska ta en portion, gärna av allt, men bara en portion, plan A.
- Var inte hungrig när du går på fest, ät som vanligt under dagen och ta gärna ett mellanmål innan så är det lättare att hålla sig till plan A.
- Ät långsamt och drick även vatten till maten. Varannan vatten är en bra deal.
- Var förbered på att du får ett ökat sug dagen efter. Maten är ofta kryddad och saltad mer än vardagsmat, vilket skapar ett ökat vätskebehov.
- Väg dig inte de första tre dagarna efter fest. De flesta väger mer dagarna efter, just pga att kryddor och salt binder vätska.
- Ta en extra lång promenad dagen efter eller ett extra träningspass, eller bägge delarna. Rensar hjärnan och förbrukar kalorier.

Så vad gör du när värdparet plockar fram en smarrig räktårta med mycket majonäs?

A) Förbannar ditt öde, att detta alltid händer dig och äter okontrollerat eftersom det nu "ändå är kört"?
B) Äter av smörgåstårtan men googlar, på hur mycket kalorier smörgåstårta innehåller, när du kommer hem ?
C) Bestämmer dig för att undvika fester eftersom du inte kan kontrollera vad det bjuds på?
D) Äter en portion, som du bestämt, njuter av smörgåstårtan och tänker att utan majonnäs hade den nog inte varit lika god.

Såklart anser jag att alternativ D är hälsosammast, att njuta avslappnat av livets goda är också en del i ett hälsosamt liv.

Träffade Lena för ett tag sedan, i lika bra form som när kursen slutat.
Hon hade fortsatt med struktur i maten på vardagar
och blandade vardagsmotion med några träningspass i veckan.
Hon fortsatte göra jobbet fast kursen var slut - därför lyckades hon i längden..
Kanske undrar hon fortfarande hur mycket majonnäs det är i en smörgåstårta, vem vet?

Rolfs blogg: Är du stark för din ålder? Prova knä...
Hälsosam och ohälsosam fetma - vad är myt och vad ...