Rolfs blogg. "Så går du ner 12 kg på ett år utan att ändra på dina matvanor."

Många vägar bär till Rom , ännu fler vägar finns att välja på när det gäller att gå ner i vikt.
Konsten att fixa en konstant framgång ligger i att hitta den väg som passar just dig.
Du sitter själv inne med de bästa svaren på gåtan "hur går jag ner i vikt - och håller den"?
Men i vandringen nedåt på viktskalan finns det så många hinder och utmaningar som kan
påverka dina känslor så att de slår ut rationella tankar och förnuftiga beslut.

Viktminskning som leder till övervikt och fetma smyger ofta på, med kanske 2-3-4 kg per år.
Den som vägde 70 kg på 30 årsdagen kanske väger 90 kg på 50 årsdagen. Det bara blev så.
Andra kan ha upplevt händelser eller sjukdom som direkt eller indirekt lett till en stor viktförändring på kort tid.
ytterligare en del har svårt att komma ner i vikt efter graviditeter, speciellt efter andra eller tredje barnet.

För dig som inte vill ändra dina matvanor (du kanske redan äter bra eller du tycker att ändra matvanor är ett för högt pris för viktnedgång) finns det andra sätt gå ner upp till 10 kg på ett år:

Förutsättningarna för den enkla teoretiska modellern nedan är att du inte tränar regelbundet idag, har ett stillasittande jobb/studier/liv, endast motionerar sparsamt och att din vikt varken går upp eller ner nämnvärt..

Modell för viktminskning utan kostförändring:
GÅ I TRAPPOR - 2 våningar två gånger per dag = - 1 kg/år.
Motsvarar 80 trappsteg utomhus upp och ner en gång per dag.
PROMENERA TILL/FRÅN JOBB - 20 minuters extra promenad/5 dagar = - 3 kg/år.
POWERWALK PÅ HELGEN - En timme hastig långpromenad i veckan = - 3 kg/år
TRÄNA STYRKA/KONDITION - Ett cirkelträningsprogram ex hemma på 30 minuter 2 ggr/vecka = - 4 kg.
ÖKAD MUSKELMASSA - 1 kg.
Musklelmassan minskar redan efter 30 år ålder med upp till 2 % om vi inte tränar styrka . Är du otränad och istället gör 2 styrke/konditionspass á 30 minuter i veckan så stoppar du inte bara minskad muskelmassa (sarkopeni) utan kan istället öka muskelmassa med några procent och det ökar din förbränning eftersom muskler kräver mer energi..

Detta är en grov teoretisk modell som visar på hur vardagsmotion och träning påverkar din kaloriförbrukning.
Ändrade levnadsvanor i rörelse brukar dessutom smitta av sig så att kost och dryckesvanor också förbättras.

Den andra sidan av myntet är att en förändring av kosten är det effektivaste sättet att gå ner i vikt.
I motsats till motion och träning tar det inte någon tid i anspråk att äta mindre, snarare tvärtom.

Slutsatsen är att en cocktail av ändrade vanor ger bäst effekt på hälsa och viktminskning. 



Rolfs blogg. "Artros - vanligare än folksjukdomar ...
Rolfs blogg. "Viktminskningstävling - Dagliga twii...