Rolfs blogg. "Prova hur stark är du i situps."

Gör hösten mer spännande och utmanande genom att sjösätta ett projekt att bli både ska bli starkare och få bättre kondition. Här är test nr 5 (6) hur stark du är idag. I morgondagens blogg kommer test nr 6.

Det är lättare och tar mindre tid än vad många tror.
Första punkten blir att ta reda på hur stark och hur bra kondition du har idag.
När du har gjort det kan du sätta mål utifrån var du står i dag.

Här är fem styrketester och en konditionstest du kan göra denna veckan(eller prova några av dem)::
- För att kunna sätta mål utifrån dem -

Tisdag KNÄBÖJ - Måndagens blogg
Onsdag ARMHÄVNINGAR - Tisdagens blogg
Torsdag PLANKAN - Onsdagens blogg
Fredag JÄGARSTÄLLNING - Gårdagens blogg
Lördag SITUPS - utförande och tabell se nedan.
Söndag KONDITIONSTEST

Så här gör du Situptesten. Gör så många situps du kan på en minut. Titta i tabellen hur du ligger till just idag.

https://www.youtube.com/watch?v=MuFzyQf7LMA
Utförande:
Ligg på rygg med böjda ben och fötterna i golvet. Håll händerna korsade på bröstkorgen eller intill öronen. Spänn in magen och rulla långsamt upp samtidigt som du för hakan mot bröstkorgen. I översta läget skall du fortfarande ha ländryggen i golvet. Tryck till 1- 2 sekunder i översta läget. Rulla långsamt tillbaka, kota för kota till utgångsläget.

Tabell:
Medel: 20-35 år = 25-30 situps..
Medel 36-55 år = 15-20 situps. .
Medel 55 - 65 år = 10-15 situps.

Rolfs blogg. "Konditionstest - Hur bra kondition h...
Rolfs blogg - Styrketest jägarställning.