Teckensnitts storlek: +

Rolfs blogg. "Om rehabträning och förlorad muskelmassa."

Rolfs blogg. "Om rehabträning och förlorad muskelmassa."
Provade i morse att jogga lätt en vecka efter muskelbristningen i låret. Ett minne av europamästerskapen för veteraner och spjutkastningen där jag kom på 7:e plats av 15 tävlande.

Jag startade försiktigt och i sakta tempo: 100 meter promenad-10 joggingsteg-100 meter promenad-20 joggingsteg osv. Efter 100 joggingsteg i rad började lårmuskeln strama, göra lite ont och tala om att
"nu räcker det för idag". efter några dagars vila ska jag prova igen till helgen.

Förr gillade jag inte rehabträning- idag älskar jag den. Med ett annat tänk så ser jag det som att nu går det framåt igen. Jag kan använda kroppen, den fungerar - det behövs bara en försiktig stegring så blir den stark igen.

"Lägger man bandage på en bruten handled förtvinar 40% av musklerna på några veckor."
Därför att: Kroppen spiller inte energi på något som slukar energi men inte används.
Muskler förbränner mer energi än fett även i vilande tillstånd.

Så jag körde även styrketräning för benen i dag på Ffriskis, fast med vikter som låg på 1/4 än brukligt
O istället för att kunna hoppa upp och ner på en 1m hög plint får jag nu nöja mig att gå upp o ner för ett vanligt trappsteg. Fast träningen var lätt sände den signaler till kroppen att den ska behålla benmusklerna eftersom de används..

När jag var 18 och skadade ledbandet i ena knäet fick jag gå med gips från fot upp till ljumsken, man gjorde så förr. Mådde illa, när gipset togs bort efter 6 veckor, av synen där nästan alla muskler tycktes ha gått upp i rök.

Utsätter vi inte våra muskler för utmaningar (styrketräning) så blir vi lika bräckliga som en bruten handled eller ett gipsat ben. Att sitta på ändan dagarna igenom o kränga kakor leder ofelbart till sarkopeni och övervikt.

Ordet Sarkopeni (muskleförtvining) kommer från grekiskan ord och betyder ordagrant; brist på kött.
Redan i 30-årsåldern börjar vi tappa muskelmassa och efter 50-årsåldern har den accelererat till 1-2 % per år. Du kan motverka det genom att träna styrka 2 gånger i veckan. Det räcker med säg 15-20 minuter per gång.

Bra övningar som inte kräver redskap och som kan göras hemma eller ute är
armhävningar, knäböj, situps och plankan.
Gör dem ex.2-3 x 30-60 två gånger i veckan, så får du väl godkännt av mig.


Rolfs blogg. "Vad vill du helst vara - ett visset ...
Rolfs blogg. "Bara spring- för dig som vill komma ...