Rolfs blogg. "Ökad förbränning med supermat." Min erfarenhet.

"Det är inte bara träning som ökar din förbränning: du kan faktiskt påverka kroppens fettförbränning med mat. Här är supermaten som kickar igång din kropp och ser till att den förbränner mer."

Jag läser detta på en helsida i en tidning och reflekterar kring budskapet, dess verkliga betydelse
och andra saker som påverkar förbränning och vikt.

Av de 20 livsmedel som hamnar under supermaten.äter jag 10 dagligen!
Ytterligare 6 äter jag flera gånger i veckan och 2 då och då. 18 rätt av 20 mao.

De sista 4 månaderna har jag ökat min träning och motion till nya höjder.
En genomsnittsvecka ser ut så här:
4-6 styrkepass på gym (15-30 minuter/gång)
3-5 joggingpass utomhus (15-30 minuter/gång)
7 promenaddagar (30-60 minuter/dag).

Jag äter aldrig eller nästan aldrig "skräpmat", som godis, läsk, kakor, hamburgare, korv, kebab, choklad.

Med ovan i hand borde jag ha minst 20 tvättbrädor på magen...
Nu är det inte så, istället har jag under denna tid gått upp från 81 till 84 kg och nej det är inte muskler.
Muskler byggs inte upp sådär som gubbar i lådor. Det tar tid och kräver träning- på riktigt, hårt och tungt.

Men jag borde ju ha ökat min förbränning?
Det motverkas av kärleken till för stora portioner, för mycket fetaost och dressing i mina dagliga sallader.

Vad menas med förbränning egentligen?
Med förbränning menas ämnesomsättning(sprocess) som innebär att näringsämnen
bryts ned i cellerna samtidigt som energi frigörs.
Vi förbränner mer när vi rör oss men även om vi ligger stilla så äger förbränning rum i kroppen.
Det krävs energi för att hålla organ och kroppsvärme igång. Vi kallar det den basala ämnesomsättningen och den utgör ca 70% av vår totala ämnesomsättning.

Sätt att öka förbränningen är:
1) Att röra på oss mer - det har stor betydelse.
2) Öka muskelmassan. Muskler använder mer energi,än ex fett, även i vila - inte så stor betydelse.

"Supermaten" då?
"Superlivsmedlen" i artikeln var: chiafrön, chilli, groddade bönor och frön, fisk,fullkorn, granatäpplen, grapefrukt, grönsaker, gurkmeja, ingefära, kakao, mjölksyrad mat, nypon, nötter, olivolja, rosmarin,soppa, svamp vitlök och ägg.

Dess betydelse är så liten att den är försumbar. Det går inte att äta mer "supermat" och tro att man går ner i vikt. För det är ju vikten vi tänker på när vi hör ordet förbränning.

Glöm det att "supermat" ökar din förbränning så att det märks.
Sådana artiklar är bara betydelselös utfyllnad, möjligtvis av akademiskt intresse.

Öka istället din förbränning på riktigt genom det mer obekväma sättet - rör på dig mer!
- I första hand genom daglig motion, som promenader.
- I andra hand hitta extra rörelse i din vardag*.
- I tredje hand träna styrka och kondition, hemma eller på gym.

* växla arbetsställningar - sitt - stå - gå, var aktiv på lunchen, fixa ärenden,
cykla, ställ bilen längre bort, ta trapporna, bär hem matkassarna, lek med barnen.

Så till pudelns kärna. Vill du öka förbränningen vill du säkert gå ner i vikt.
Då gäller i alla tider ekvationen kalorier in minus kalorier ut. Och där är kostens betydelse nr ett, två och tre.

Jag "kickar igång min kropp med supermat", tränar och motionerar, äter hälsosamt i övrigt.
Men äter mer än jag förbrukar helt enkelt. Alla mina träningspass i veckan förbrukar ungefär 5000 kalorier.
Det är ungefär samma antal kalorier jag får i mig av fetaost och fransk dressing i salladerna på en vecka.

Livsmedlen i artikeln är alla hälsosamma och näringsrika men ska du kicka igång din kropp och förbränna mer så gäller istället "KICK YOUR ASS".


. .


Rolfs blogg. "Om utmattningssyndrom."