Teckensnitts storlek: +

Rolfs blogg. "Öka farten - Minska stressen. 10 tips för god form i sommar."

Rolfs blogg. "Öka farten - Minska stressen. 10 tips för god form i sommar."
I morse var jag nästan ensam på gymmet.

De flesta av oss varvar ner med den fysiska träningen under sommaren,
Men det är inte kroppen som behöver vila, den har för många vilat alldeles för mycket under resten av året.

Det är hjärnan som behöver vila från brus och stress.
Att träna är ett utmärkt sätt att få ner stressfaktorn, då kroppen belönar dig med "må bra" hormoner efter ditt pass.

Må bättre, bli starkare,få mer kondition i sommar - så slipper du även den vanliga tanken "inte en sommar till i denna usla form".
Sätt upp ett mål, ex promenera 30 minuter/dag, springa ett lopp i september, bli starkare på gymmet, hålla vikten.

Här är några fler tips för en aktiv sommar:
1. VARIERA mellan olika pass som tränar olika delar av kroppen.
2. BESTÄM ANTAL TRÄNINGSDAGAR ex träna 2 dagar i veckan och promenera 5 dagar i veckan..
3. TRÄNA KORTA PASS då blir uppoffringen inte så stor o du kan ge järnet under dina ex 15 minuter istället.Mina gympass är alltid 15-30 minuter korta - men med 100% fokus, ingen mobil igång ex.
4. ÖKA VARDAGSMOTIONEN genom att gå till affären, ta cykeln tilll jobb, gå i trappor istället för att stå still i hissen.
5. ANVÄND KONSEKVENSTÄNK - "Om jag hoppar över träningen idag hur känns det efteråt jämfört med om jag tar tjuren vid hornen och tränar i 15 minuter.
6. UTMANA dig själv att ta i lite extra på dina pass och utmana gärna en kompis att ni ex skickar sms till varandra när ni tränat om ni tränar var för sig..
7. PROVA NÅGOT NYTT - Ex. en ny promenadrunda, ett utegym, nytt gruppträningspass etc.
8. SE TRÄNING SOM EN FÖRMÅN - Att du kan träna/motionera är en ynnest. När du inte kan det - jag om någon vet - så längtar du tillbaka till dina träningspass.,
9. FOKUSERA PÅ VAD DU KAN - Lägg inte energi på negativa tankar kring vad din kropp inte klarar.
10. TRÄNA; MOTIONERA OCH BALANSERA MED VILA, GOD MAT OCH DRYCK.

Rolfs blogg. "Så genomför du dina träningspass äve...
Bantning, Dieter och Munkemetoden.