Rolfs blogg. "Myter, halvsanningar o fakta om viktminskning."

Några handplockade ur mina erfarenheter.
JU SNABBARE VIKTNEDGÅNG DESTO SVÅRARE ATT HÅLLA. [MYT]
Tvärtom kan en snabb viktminskning i början öka motivationen att fortsätta, framgång föder framgång.
Snabba dietmetoder får ibland oförskyllt dåligt rykte, som ex vid användandet av måltidsersättningar.
Det som händer många är att de återgår till gamla kostvanor, rör sig mindre och då kommer vikten tillbaka.
I en finsk undersökning, programmet visades på tv, fick fem personer gå på pulverdiet till en början för att med coaching övergå i en sund och balanserande kost. Alla fem gick ner tvåsiffrigt i vikt. Ett år efter starten gjordes en efterkontroll. Då hade fyra av fem återgått till gamla vanor och sin ursprungliga vikt. Endast en klarade att hålla vikten. Det var en kvinna som fortsatte äta bra mat och fortsatte motionera och träna.
Pulverdiet behöver inte men kan vara ett av flera alternativ vid övervikt som övergått till fetma eller svår fetma,
men det kräver erfaren coaching.
ÄMNESOMSÄTTNINGEN FÖRSTÖRS GENOM JOJOBANTNING.. [HALVSANNING]
Jojobantning innebär att du först går ner ett antal kilo och då tappar du förutom fett även muskelmassa. Om du sedan återgår till gamla kostvanor och går upp i vikt igen utan att träna hård regelbunden styrketräning så består din viktuppgång mest av fett. Gör du detta flera gånger innebär det att du kommer övervikten smygande år från år. Detsamma gäller våra fyrbenta vänner hundar och katter.
ATT ÄTA VAR TREDJE TIMME GER BÄST VIKTNEDGÅNG. [HALVSANNING]
Det finns ingen forskning som visar att du lättare går ner i vikt för att du äter fler måltider på en dag. Snarare kan det leda till oönskad viktuppgång om du inte är van vid att äta många mål om dagen. Däremot, den andra sidan på myntet, är att du lättare håller sötsuget stången genom att äta fler mål mat om dagen.
Hur många mål mat som är bäst för just dig är det bäst att du själv bestämmer!
"TITTAR JAG PÅ EN BULLE GÅR JAG UPP I VIKT." [MYT]
Jag förstår vinkeln i det resonemanget och har hört det många gånger. Kanske mest från närstående.
Har du denna tanke så gör en kostregistrering där du skriver upp allt du äter under tre dagar till en början med. Förklaringen finns i det du faktiskt äter. Det finns en osäkerhet i undersökningar när deltagare frågas ut om sina mat och dryckesvanor, där upp till 30% av det man ätit inte koms ihåg när man ska återge det....
"JAG ÄR RÄDD ATT TAPPAS MUSKELMASSA OM JAG GÅR NER I VIKT."  [FAKTA]
Javisst är det så. Går du ner i vikt utan att styrketräna kan du räkna att 20% är muskler som försvinner.
Tio kilos viktnedgång innebär alltså ett tapp på ca 8 kg fettmassa och 2 kg muskelmassa.
Tränar du kanske du kommer ner i 10% tappad muskelmassa.
Sen finns det hårdtränande undantag som klarar att träna tillräckligt hårt och att använda sig av en minutiöst noggrann diet att musklerna bibehålls till fullo.
Det här är egentligen inte så betydelsefullt, om du inte jojobantar.
Tappar du 2 kg muskelmassa kommer det inte att synas på dig eller ha någon funktionell betydelse.
Däremot syns det om du går ner 10 kg, det syns rejält. Samtidigt som du gör en stor hälsosam vinst.
Så var inte rädd för att tappa muskler, ditt problem är inte hur mycket muskelmassa du har utan att du bär på övervikt som du vill bli av med.
När du gått ner till din målvikt orkar du träna mycket hårdare och kan ta tillbaka dina muskler och bygga på mer muskelmassa på kort tid.
Frågan om tappad muskelmassa är mansdominerad, vi män är så onödigt rädda om våra, ofta otränade, muskler. Det är väl en del av vår manliga fåfänga…
"SJU AV TIO GÅR UPP MER ÄN 2 KG UNDER EN STORHELG.". [FAKTA]
Jul o nyår samt påskhelgen ger utslag på vågen. Semester i allmänhet och resor i synnerhet likadant. Då utökar vi våra sociala kontakter och det blir mat i kvadrat. Nu är inte viktökningen enbart fett, det är i princip omöjligt att gå upp 2 kg fett på några dagar, ens en vecka. Den största viktökningen består av vätska då vi äter mer vätskebindande mat som kolhydrater och salt än till vardags.
Återgår du till dina gamla vanor så är du nästan nere på noll efter en vecka. Ett alternativ är att röra dig desto mer under din ledighet för att kompensera det ökade intaget.
"VIKTMINSKNING GER NÄRINGSBRIST OCH ÄR OHÄLSOSAMT." [MYT]
Det är oftast precis tvärtom. När du ersätter delvis skräpkost med bra och näringsrik mat går du ner i vikt, får i dig mindre kalorier men mer näring. Ditt matkonto blir även billigare.
Alla som bär på övervikt når hälsofördelar med viktnedgång.
"MÄNNISKOR, HUNDAR OCH KATTER ÄR DE ARTER MED MEST ÖVERVIKTSPROBLEM." (FAKTA)
Du förstår nog vilka faktorer som förenar oss.

PS! Allt har sina undantag... även sanningar.

Rolfs blogg. " 80/20 reglerna - Åtta råd för bättr...
Rolfs blogg. "När dammet lagt sig och viktminsknin...