Teckensnitts storlek: +

Rolfs blogg. "Metoden som släcker de 4 vanligaste orsakerna till övervikt."

Rolfs blogg. "Metoden som släcker de 4 vanligaste orsakerna till övervikt."

Ska vi äta mindre fett? Ja, menar forskare som hittat samband i flera länder mellan fettintag och vikt.
Ät mindre kolhydrater menar andra som forskat på kolhydratintag och vikt i USA.
En Australisk nyligen presenterad studie visar att ett högre proteinintag är boven i viktökningsdramat.

Hur ser vårt matintag ut över tid, från 1960-talet fram till nu, i Sverige?
Mätt i vikt (gram/dag) så äter vi drygt 10 % mer kolhydrater, drygt 12 % mer fett och drygt 40% mer protein idag än för 50 år sedan.
Uppskattningsvis ger det att vi idag äter mer än 15% mer mat i vikt och nästan 15 % mer räknat i kalorier.

Om vi äter mer och rör oss mindre, är det konstigt att vi i Sverige också går upp i vikt, likt andra länder?
Vi tittar på listan över de 4 vanligaste orsakerna till övervikt. De är numrerade men inte rangordnade.

1. Oregelbundna måltider.
2. För stora portioner.
3. Småätande mellan måltiderna.
4. För lite motion.

Fördelningen av protein, kolhydrater och fett är mindre intressant än konstaterandet att det är våra (o)vanor som styr.

"Keep it simple stupid" grovt översatt "Krångla inte till det" är en bra väg till långsiktig framgång.
Varför vill vi krångla till det mer än nödvändigt då? Därför att vi vill ha snabba lösningar - Quick fix på våra problem.
Även därför att alla dieter, trender och "så ska du göra program" bottnar i en önskan att tjäna pengar.

Hjälpa kan bli stjälpa och den bästa hjälpen kan vara självhjälp med hjälp av baskunskap om kost och motion och framförallt
hur den egna kroppen och sinnet fungerar. Att vi är olika är ingen nyhet. Ingen diet räddar hela världen.

Ät mindre, och mindre ofta samt rör dig mer. Portionsstorlekar och bestämd måltidsordning är viktigare än vad du lägger på tallriken.
Jag har komponerat ett neutralt kost- och motionsprogram som ger dig en viktnedgång på 1 kg i veckan med vanlig mat på tallriken, utan krångel och med effektiv motion som du hinner med.

Prova " Kom i form på 35 dagar - Gå ner 5 kg". Första kilot är gratis (prova 7 dagar) 5 kg (hela programmet) kostar dig 30 kr.
Ladda ner appen, leta upp programmet och var beredd på 1 daglig utmaning i din mobil i 35 dagar.

Ladda ner för Andriod här.
Ladda ner för iPhone här.

Programmet har hjälpt 2500 personer att gå ner i vikt. Här följer några omdömen:

”Mycket nöjd & glad
Och Rolf, jag gillar verkligen uttrycket "Riktning framför hastighet", det var verkligen ett bra sätt att sätta ord på något viktigt. Det tar jag med mig och lägger i mitt bagage av verktyg.”

”Oj, jag har nog inte ens anmält min viktnedgång, trots att jag deltog och följde under de 35 dagarna, jag gick ner 5,1 kg.”
”-1,4 kg denna veckan och totalt 5,1 kg vilket innebär nu 67 kg!
Har även mätt mig över bröst, midja, stuss, lår, knä och överarm detta blev ett minus på totalt 21,5 cm! Kommer att fortsätta prioritera! Glad att jag hängde med här!”

”Jag är så glad att jag hängde med på detta. Trodde aldrig att jag skulle klara det. Har gått ner 4,4 kg och är jättenöjd. Den absolut största vinsten är att jag inte har haft ont i magen en enda gång under dessa dagar. Det har varit värt allt. Att inte ha ont i magen varje dag är helt underbart. Önskar verkligen att jag hade testat detta för många många år sedan. Tack Rolf”.

”Jag har gått ner 6 kg. Jag e stolt över mig själv. Har fortfarande några mammakilo kvar men jag fortsätter kämpa”.

”Viktmässigt stod jag stilla denna sista veckan, men totalt är det -6,4 kg! Jag är så nöjd. Mätte mig också, men måttbandet visade "bara" -12 cm...Jag kan dock både se och känna att kroppen har förändrats."

"Jag är glad att jag följde med på denna uppstarten till ett nyttigare och lättare liv! En rejäl boost blev det - tack för all peppning och bra tips både angående kost och träning!”

Vill du? Så gör det nu! Ladda ner direkt!

Rolfs blogg. "10 saker du behöver veta för att bli...
Rolfs blogg: Nystart - 10 UTMANINGAR - Vilken väl...