Rolfs blogg. "Lycka - ett av många flyktiga tillstånd."

- Bli aldrig filosof, dom vill oftast inte leva.
Mamma varnade mig, när jag var liten.
Indirekt tror jag hon ville skydda mig från att tänka för mycket på livets mening.

Visst är det svårt med djupa tankar, eftersom vi inte vet exakt hur vi, världen och universum kom till och varför.
Utan sammanhang och förklaringar som vi kan förstå blir ordet lycka ett abstrakt ord.
Även en av oändligt många känslor som kommer och går utan att vi har kontroll över dem.

I går noterade jag alla känslor som dök upp i mitt sinne:
Förväntan, trivsel, njutning, rädsla, LYCKA, stress, kärlek, pessimism, sorg och nostalgi.
De kom och gick utan att fråga mig om lov. En vanlig dag helt enkelt.

Den som förväntar sig konstant lycka "att livet inte bara är en dans på rosor utan även en fest" blir en konstant förlorare.
Titta inåt istället för att jaga utåt. Att acceptera och förlika sig med dig själv, andra och med världen i allmänhet är en vinnande formel.

Det innebär inte att ge upp drömmar, eller att inte kämpa, för grunden av skapande i vårt liv är just jakten på lycka.
Vi kan dessutom välja hur vi vill leva våra liv, som Åsa Nilsonne uttryckt :
"Vi har alla en egen inneboende teaterrepertoar, och vi kan lära oss att styra denna samt välja vilka aktörer vi vill släppa upp på vår inre scen"

Eftersom senare forskning har visat att vår hjärna är formbar kan vi, med träning i positivt tänkande och handling, lättare hitta våra lyckostunder.

Se dem som tomtebloss - flyktiga ögonblick.
Var glad när du får den känslan och acceptera att du är en människa som har ett brett spektra av känslor,
vi är alla känslosamma i grunden och alla känslor har ett värde och budskap.

Några tips för ökad träning i lycka:

Hitta små saker i vardagen att längta till. Kanske kaffekoppen efter löprundan?

Betala parkeringsböter med det samma och glöm att du fått den .

Se vädret som en del av ett rörligt universum. Hitta fördelar med "dåligt väder"
- du har iaf tak över huvudet och värme innanför väggarna.

Leta inte negativa nyheter i din omgivning eller i världen, leta goda nyheter.

Tänk på en bra sak som hänt idag, en sak du längtar efter ikväll och en sak du är tacksam över = tre bra tankar.
Skriver du ner dem och tittar på papperet när du lägger dig får du en bra insomningskänsla.

När du pratar om andra vänner, arbetskamrater med dina vänner, arbetskamrater så träna på att prata positivt.
Negativt sladder, pekar bara på att du själv vill stå i en bättre dager, att du inte är nöjd med din situation, ditt liv
och att din självkänsla behöver träning.

Bryt tillstånd när du fastnar i ett negativt flow. Hitta på något som får dig engagerad eller avslappnad.
En lång promenad brukar locka fram ditt naturliga lugn.

Tänk i termer som "det kunde varit värre".

Ge oväntad beröm.
Att bekräfta och göra någon glad är aldrig onödigt.

Sprid leenden, men bara äkta sådana.
Påklistrade leenden lyser ihåligt i betraktarens öga.

Nut av det du har - ta hand om det och dem - släpp begäret efter "mer och mer och mer".

Är du missnöjd med något eller någon , har du möjlighet att välja bort det eller denne.
Du kanske istället bara behöver byta tankar och komma till insikt att du har det bra.
Bara du själv kan bestämma hur du mår och hur du tar det som händer runt i kring dig.
Det är din teater - du är regissören!

Sluta leta så kommer det till dig.

Hur gör du för att hitta dina tomtebloss i vardagen?
Vilket är ditt bästa tips? Dela med dig, det uppskattas.




Rolfs blogg. "Första veckan utan vetemjöl, gluten ...
Rolfs blogg. "Utan vetemjöl, gluten och mjölkprodu...