Teckensnitts storlek: +

Rolfs blogg. Kompromisspasset – ditt kanske viktigaste träningspass.

Rolfs blogg. Kompromisspasset – ditt kanske viktigaste träningspass.

Du känner säkert igen känslan när:
.
- Du ska ut och springa på morgonen men det snöar och blåser.
- Du ska promenera på lunchen men skulle egentligen behövt jobba o komma ifatt.
- Du ska gymma på kvällen men känner mer för att koppla av i soffan.

Så här var det för mig i onsdags:
Jag går ner till företagets gym i källaren på lunchen, som alla andra arbetsdagar.
Med en stor skillnad att just idag infaller sig inte lusten att träna.
Jag är inte sugen på att göra mina 100 armhävningar och lyfta tunga hantlar.


Tankar snurrar i huvudet.

Hur lösa problemet med planerad träning å ena sidan och ”vill inte” känslan å andra sidan?
Hjärnan spolar fram några möjliga scenarier:

1. Hoppa över träningen helt. Stanna kvar på jobbet och googla eller jobba framför datorn.
2. Inte lyssna på kroppen och känslan av ovilja – utan köra stenhårt ändå.
3. Träna ett s.k. Kompromisspass; ett kortare pass, eller inte ta i så mycket och/eller göra enkla övningar.

För mig blir det alltid alternativ 3 - Kompromisspass. Därför att:

1. Jag kan inte minnas att jag någonsin ångrat ett träningspass.
2. Jag sätter träning i ett större sammanhang. Träna – duscha – stolthet – ny energi.
3. Jag bibehåller mina goda träningsrutiner genom att genomföra passet: Rutin viktigare än prestation. Ett missat pass kan lätt bli ett till och ett till osv.

Tankar:
1. Vi mår bra av att inte hela tiden värdera våra pass i ambition att prestera ”bättre o bättre”.
2. Det viktiga är inte hur väl du genomför ett träningspass utan hur du mår efteråt.
3. En annan dag är du på hugget och kan köra ditt planerade pass och kanske köra extra hårt.


Knäböjstestet som avslöjar din fysiska ålder.
Börja ditt nyårslöfte 1 februari.