Rolfs blogg. "Hur ska jag äta och träna när jag jobbar natt?"

Att arbeta natt- och skift frestar på eftersom kroppen inte är anpassad till att vara vaken under dygnets mörka timmar.
En nattarbetare sover generellt en timme mindre, motionerar mindre och har lättare att gå upp i vikt än gemene hen.

Du har inget ökat energibehov när du jobbar natt, men får du för lite sömn så ökar aktiviteten av de hormoner som styr aptiten
och de hormoner som påverkar mättnad minskar sin aktivitet. Ju fler timmar du är vaken desto större är risken att du äter mer
och ditt sötsug tilltar. Men det är inte socker kroppen behöver mer av utan sömn.

Så här kan du göra för att gynna din hälsa och vikt:

Ät en liten frukost antingen på jobb eller direkt när du kommer hem, kl 05.00 - 08.00.
Lägg dig direkt efter frukosten, se till att ha det mörkt och svalt i rummet.

När du vaknarkan du äta en frukost igen eller en lättare måltid, kl 11.00 - 14.00.
Se till att du kommer ut i dagsljuset, förslagsvis medminst en 30 minuters promenad.
Dagsljuset ökar aktiviteten i dina må bra hormoner; serotonin.

Mät gärna dina steg totalt under ett dygn. Sätter du ett mål på minst 10.000 steg/dygn så har du uppfyllt kvoten för en
hälsosam motionsnivå. Krydda med 2 - 3 styrketräningspass hemma eller på gymmet i 20-30 minuter/tillfälle.

Din största måltid bör vara middagen, varm eller kall mat kl 17.00 -20.00.

Beroende på när du börjar jobba kan du äta en mindre måltid före jobb/skift eller under en jobbpaus. Kl 22.00 - 24.00.

Ät endast något litet under natten, efter kl 24.00. Gärna varm soppa eller gröt. Undvik fet och söt mat och givetvis även söt dryck.
Drick mycket vatten, eller the. Kaffe kan du dricka fram till några timmar innan du ska sova, om du inte är extra känslig.

På natten håller kroppen på med att tillverka blodsocker från vävnader och har då svårt att hantera blodsockret av det du äter.
Undvik i övrigt småätande på natten, det ger extrakalorier som sätter sig..

Med tillräckligt många timmars sömn, regelbundna måltider, dagsljus och motion skapar du förutsättningar
för en god hälsa och ett gott mående.
Det är du värd!

Dela gärna detta inlägget till någon du käner som jobbar skift/natt.
Det går bra att fråga, tycka, tipsa o kommentera.










Rolfs blogg. "Tid, form och figur."
Rolfs blogg. "Svälj den fulaste grodan först ."