Rolfs blogg. "Hur många mål mat ska jag mat äta om dagen?"

Det finns många bestämda åsikter och egna sanningar vad gäller träning, kost och hälsa.

Personliga tränare, kostrådgivare, bloggare och andra självutnämnda förståsigpåare i allmänhet
vill gärna hamra in budskap som "man måste" och "man ska" precis som att alla har samma
behov, anlag och mål. Det får jag skoskav av, riktig skoskav....

T.ex Hur många måltider som är lämpligt att äta om dagen.
Så här skrev en ung bloggerska:

" Som jag tidigare nämnt i bloggen så måste man äta mer måltider, gärna 6 stycken om dagen.
Inte jättestora måltider dock men för att du ska orka mer och få mer energi under hela dagen
så måste du äta allt oftare, det räcker inte med 3,4 stycken måltider."

De e bara löst svammel utan förankring i en enskild människas verklighet.
Ingen måste någonting, alla är olika, har olika mål och behöver hitta sin väg
till vad det nu är, ex. viktminskning, bättre mage eller mer energi.

På våra utbildningar pt o kostrådgivare talas det om att äta 5 - 6 mål mat om dagen, som viktminskningsråd.
Å andra sidan finns det dokumenterade framgångsrika viktminskningsresultat där enda skillnaden
mellan två grupper var att den ena gruppen åt 6 måltider om dagen och den andra 3 måltider.
Tre måltider visade sig ha bäst effekt.
Å tredje sidan. En undersökning visade att det efter ett år inte var någon skillnad i vikt på de som
åt tre mål mat om dagen eller 5-6 mål mat om dagen.

Undersökningar och forskningsresultat spretar och var och en får hitta sin nivå.

Så här tycker jag:

5-6 måltider/dag.
Fördel: mindre sockersug. Nackdel: kan bli för mycket kalorier, speciellt om du har stillasittande jobb.
Det finns inga forskarbelägg att många måltider är bättre än färre, varken för hälsa eller vikt.

3 måltider/dag. Fördel: Naturlig hunger. Nackdel: Risk för sockersug.

4 måltider/dag.
Min favorit och som jag ofta rekommenderar stillasittande, som känner stress i tillvaron
och behöver gå ner i vikt. Ett enkelt mellanmål på eftermiddagen motverkar känslobaserat sötsug.
Planerat mellanmål är bättre än oplanerat och det målet motverkar överätande på kvällen.

5-6 måltider, 4 måltider, 3 måltider eller tom 2 måltider per dag. Välj det som passar dig bäst.
Lyssna på kroppen i kombination med anpassning till familj och arbete.

Fråga, ifrågasätt eller delge dina erfarenheter i en kommentar, så blir jag glad.
Jag blir alltid extra glad för ett DELAt inlägg.











Rolfs blogg. "Kalorier in och ut - blir det långpr...
Rolfs blogg. "Hur långt har du kommit i din tränin...