Rolfs blogg. "Hur långt har du kommit i din träningsmotivation. Se i tabellen".

Det är få förunnat att hitta och behålla en hög motivation och leva en allt igenom hälsosam livsstil för evigt.

Men du har säkert stött på en Kalle som alltid tränar innan jobbet, eller en Stina som aldrig missar ett spinningpass.
En av fem sägs vara självgående och träna i ur och skur, som Kalle o Stina.

Som tränare träffar man många som vill och börjar träna men som saknar rätta motivationen och slutar snabbt..
Vi andra färdas fram och tillbaka, kors och tvärs mellan "Ingen motivation", "Yttre motivation" och "Inre motivation".

Ju högre Inre motivation desto större chans att träningen blir långsiktigt hållbar.
Vi pratar om att hitta de inre värdena, den innersta önskan om varför vi vill göra en förändring.
Föt att hitta den tror jag det behövs tid för reflektion, inte bara en timme på kvällen utan en längre förberedelseperiod.
Hellre senare och väl förberedd.

Även med den inre motivationen på topp så händer saker på vägen.
Det uppstår hinder som gör att motivationen dras ner drastiskt,
bara försvinner på en gång eller sakta blir mer och mer diffus.

Vid annat tillfälle kan vår motivation gå tvärtom i rätt riktning, från yttre till inre.
Motivation är komplicerata, ibland är det fråga
om rätt läge o ibland är det en tillfllighet som får igång oss.

Jag tror det är bra att acceptera om man, som jag, tillhör de fyra av fem som inte alltid e på topp.
En bra modell för mig är att vara nyfiken, våga sätta upp nya annorlunda mål, inte spänna bågen för högt
och acceptera kortare latmaskperioder.

Att gå mot ett mål och träna på bra är aldrig åt råttorna,
den perioden har man i alla fall gjort insättningar på sitt hälsokonto.

Här följer uttryck numrerade från ett till sex där ett anses vara ytterligheten
av ingen motivation och siffran sex anses tyda på hög inre motivation.

Vilken siffra får du?

1. Jag tycker träning är urtråkigt. Har alltid tyckt. Det tar så mycket tid från annat.
2. Jag tränar för att andra tycker att jag ska träna, fast egentligen har jag inte tid.
3. Jag får så dåligt samvete när jag inte tränar, även om jag är förkyld.
4. Jag vet att träning är bra därför tränar jag och kan också tillåta mig äta lite mer gott.
5. Träning är en del av min personlighet. Jag har alltid tränat mer eller mindre.
6. Jag .är så nöjd efter ett träningspass. Det är så roligt och skönt att anstränga kroppen

Skriv gärna en kommentar, berätta var du är och varför. Eller ge goda motivationsråd.

Rolfs blogg. "Hur många mål mat ska jag mat äta om...
Rolfs blogg. "Hur bränner man fett på bästa sätt?"