Rolfs blogg. "Hur gammal är du enligt balanstestet?"

Är din balans på topp? För din ålder?
Testa så här:

Be någon klocka dig eller räkna själv sekunderna (träna innan på att räkna i rätt rytm).
Stå barfota och höftbrett mellan fötterna med raka armar längs kroppen.
Blunda och lyft vänster fot ca 10 cm från golvet, samtidigt som du böjer knäet i 45 graders vinkel.

Räkna hur många sekunder du kan stå still och blunda utan att sätta ner foten eller börja vingla.
Gör testet två gånger till och räkna ut din genomsnittliga tid (Test 1+2+3 delat med 3).

Här kan du jämföra ditt resultat med en tabell som visar "din funktionella ålder".
Ta siffrorna med en nypa salt, du känner själv om balansen är ok eller ej.

Under 5 sekunder = Över 65 år, 7 sekunder = 60 år, 9 sekunder = 50 år
16 sekunder = 40 år, 25 sekunder = 30 år.

Vill du förbättra din balans? Prova mitt 21-dagarsprogram: Senior 50+ Balansträning

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=me.twiik.twiikapp
IPhone: https://itunes.apple.com/se/app/twiik/id1022318229?mt=8

Din insats: 30 kr. Min insats: Ett eget specialkomponerat program som varar i 21 dagar,
med videos, övningar och en utmaning varje dag.

För 50+ (och otränade yngre människor) finns även dessa program:

50+ Rörelseträning - 21 dagars rörlighets- och smidighetsprogram
50+ Gummibandsträning - 21 dagars styrkeprogram

Prova testet - prova ett av mina program!

Rolfs blogg. "Efter regn kommer sol. Att acceptera...
Rolfs blogg. "Vilken knut behöver du lossa?"