Teckensnitts storlek: +

Rolfs blogg. "Hur bränner man fett på bästa sätt?"

Rolfs blogg. "Hur bränner man fett på bästa sätt?"

Frågor jag stött på:
(Har du någon fråga skriv den i en kommentar, jag lovar personligt svar!)

1. Kan man bygga muskler och bränna fett på samma gång?
2. Är kryddor bra för fettförbränning o hur mycket ska jag ta?
3. Är det bättre att träna styrka än kondition för att bränna bäst?
4. Går det att bränna fett utan att träna?
5. Jag är en jojobantare. Varför går jag alltid upp mer än jag går ner?
6. Vad ska jag minska på för bäst resultat: protein, kolhydrater eller fett?
7. Varför går man upp mer i vikt efter en pulverdiet?
8. När är bästa tiden för cardio?
9. Varför kan en del äta vad för något som helst medan jag går upp i vikt bara jag tittar på en kanelbulle?
10. Hur ska jag göra för att inte tappa motivationen?
11. Den lämnar jag till dig: Vad vill du fråga, skriv in den i en kommentar nedan.

Här är svar utifrån min erfarenhet och värderingar:

1. Ja absolut, men det är inte helt enkelt. Du bör vara påläst eller ha hjälp av en PT eller tränare för att förstå hur. Jag har själv dokumenterat min viktnedgång och samtida muskeltillväxt under en testperiod på 8 veckor 2014.
2. Ja, kryddar du tilllräckligt så går det inte att äta maten :) Skämt åsida, visst ökar kryddad stark mat ämnesomsättningen, men enbart marginellt, det är inte din största issue.

3. Nej, många pratar om att ju mer muskler desto större förbränning. Sant, men marginellt eftersom det tar tid att bygga upp muskelmassa. Har sett alltför många som vill gå ner mycket i vikt, men som envisas att lägga störst fokus på tung styrketräning. Jag hade hellre skickat upp dem så ofta som möjligt på en cykel eller löpband o kompletterat lite med allmän styrka nån gång i veckan. Men det kan fresta på en dels ego...
4. Det går, men är så mycket svårare. Vi har vår basala ämnesomsättning; den kaloriåtgång som krävs för att hålla värmen och våra organ ska fungera etc. Min basala ämnesomsättning ligger på ca 1600 kalorier. Äter jag mindre än det går jag ner i vikt. långsamt, men säkert.

5.Därför att varje gång du går ner i vikt så tappar du lite muskelmassa. Flera jojobantningar som följs av viktuppgångar - även över tid - minskar din (ofta klena) muskelmassa så att din kropp allt eftersom innehåller mer fett och mindre muskler och då minskar din basala energiåtgång. En fettprocent på över 50% är inte ovanligt för kraftiga jojobantare.
6. Ät en allsidig kost, ta med alla tre. Du behöver dem. Oftast överäter vi av kolhydrater så ska du börja minska på något så dra ner på dem, men uteslut inte. Att ex. halvera andelen potatis, ris eller pasta på tallriken är en bra start.

7. Det behöver man inte göra. Ofta är det för att man gått "all in", inte orkat fullfölja och sedan släppt på allt igen "quick out". Det är inget fel att gå ner i vikt snabbt i början, för att hålla vikten eller gå ner långsammare efterhand. Det är lättast om du är med i ett viktminskningsprogram med coach eller att du anlitar en PT.
8.Alltid är bästa tiden. Strunta i vad som skrivs eller vad du hör, Visst kan det finnas en poäng att ex promenera innan frukost, men det viktiga är att du promenerar. Parerar du in din cardio smart i ditt liv ger det bättre resultat.

9. Visst, det finns genetiska skillnader men oftast överskattar man hur lite en annan äter och underskattar hur mycket man själv äter. En kostdagbok en vecka ger svart på vitt vad du själv kan påverka. Andras förutsättningar eller val kan vi inte göra något åt.
10. Motivationen minskar för alla. Det är inte de som är mest motiverade i början som vinner utan de som vill mest i långa loppet. Planering och struktur stöttar en sviktande motivation och vice versa. När du släpper kontrollen pga sviktande motivation är när uppoffringarna känns tyngre än vinsterna. När det blir fler minus än plus. Ex att gå upp och träna på morgonen. Därför bör du noga fråga dig själv varför du vill ha en förändring. Vad matchar dina grundvärderingar? Varför är det så viktigt för dig, vad är din stora vinst? Dina varför bryggar motivationen över tid.

11--> ? Skriv in din(a) frågor i en kommentar.
Jag är motiverad att svara :)

Rolfs blogg. "Hur långt har du kommit i din tränin...
Rolfs blogg. "Testa din vilopuls och jämför med ta...