Rolfs blogg. "Hjälper blåbär mot ögats åldersförändringar?"

"Jag måste nog kolla ögonen, jag klarade inte att hitta rätt avfart från Halmstad."

Pappa hade åkt till Halmstad på 80-talet för att besöka mig, där jag stod på en marknad
och sålde tröjor. På vägen hem körde han vilse.

Det var en otrevlig aha-upplevelse som fick honom att en gång för alla kolla synen mer noggrant.
Det visade sig vara åldersförändringar i blodtillförseln till gula fläcken. De minsta blodkärlen hade
förkalkningar som grumlade synen och gradvis kraftigt försämrade hans vardag.

När jag var hos doktorn för att kolla min dåvarande stressmage frågade jag om riskerna att jag blir drabbad.
"Förkalkningarna grundläggs redan i 40-årsåldern. Motionera mycket och ät bra mat med bra fetter
och mycket grönsaker, frukt och bär." fick jag till svar.

Sedan dess har hans råd legat i bakhuvudet och jag har - med glädje - frossat i främst bär och frukt genom åren.
Inte för inte har jag fått smeknamn som "Hallonmannen" och "Bärkungen".

Min syn är, peppar peppar, grymt bra, 59 år o inga glasögon inte ens läsglasögon. Visst ser jag inte så bra som i unga dagar men
exceptionellt bra för min ålder. Om det är för en god livsstil eller vad vet jag inte, men jag fortsätter med den...

Det finns ordspråk, talesätt om kostens betydelse för vår hälsa. Jag grottade ner mig lite i det och det mynnade ut i texten nedan:

"Du får bättre mörkersyn om du äter morötter"

Under andra världskriget spred britterna budskapet till sina soldater att morötter förbättrade synen i mörker
Tilll viss del är det rätt då morötter innehåller mycket A-vitamin som är bra för synen i allmänhet. Men en fluga
gör ingen sommar Ost, ägg, kött och grönsaker innehåller också mycket A-vitaminer eller innehåller ämnen som
i kroppen kan ombildas till A-vitaminer.

"Blåbär är bästa livsmedlet för att bibehålla en bra syn"

Det finns forskningsstudier som visar att blåbär är bra för nervceller både i hjärnan och i ögat.
Blåbär kan genom sin antioxidativa verkan, minska vätsketryck och skydda fettet i blodet från
oxidation och då minskar åderförfettningen i ögats och hjärnans kärl.
Grönsaker - speciellt broccoli, andra bär, nötter är andra livsmedel med hög antioxidantfaktor.
Av alla superbär och frukter anses blåbäret vara nr ett.

"An apple a day keeps the doctor away"
Eller varianten: "To eat an apple before bed will make the doctor beg for his bread”

När jag hörde det uttrycket först trodde jag det enbart berodde på att äpplen innehåller mycket c-vitaminer.
Ett äpple ger oss 20% av dagligt C-vitaminbehov och 10% av vårt fiberbehov.
Det är känt sedan länge att äpple är bra för magen, men studier visar även att äpplen kan förbättra vår
minnesförmåga och bevara vår allmänna hjärnhälsa.
I alla fall så bjuder hösten på härliga svenska äpplen i överflöd.

"Man blir klok av fisk" sa mamma när jag klagade på att det var mycket ben i gäddan.

Hon hade faktiskt rätt då det har visat sig att fisk har en positiv påverkan på nervsystemet.
I en undersökning bland barn i Göteborg att de som åt fisk en till två gånger i veckan uppvisade klart bättre
(6-12%) resultat på intelligenstester vid mönstring.
Fettsyrorna i fisk anses förbättra överföringen av signalsubstans i hjärnan, vilket gör det lättare att koncentrera sig.
Barn i England som fick en fiskkapsel varje dag uppvisade större lugn, bättre koncentration och resultat.
Fisk med nyttigt fett är sill, makrill och lax.

Dock är livet en doseringsfråga som doktorn på Tv 4 brukar säga. (Gäller ej bär ...)
-------------

Förutom att äta bra mat för det mesta ser jag till att få ordentligt med motion, frisk luft och dagsljus.
Dessutom tar jag sedan ett år tillbaka kosttillskottet Kyäni Xtreme Triangle som innehåller mycket blåbär,
DHA, riboflavin, Vitamin A och zink.

Du hittar information om Kyäni i shopen på min hemsida: www.rolfmunke.se


Rolfs blogg. "Rätt löparkläder, vid kallare väder,...
Rolfs blogg. "Därför är det fel att jämföra vitt s...