Teckensnitts storlek: +

Rolfs blogg. "Enklare sätt att gå ner 8 kg än att springa 20 Marathonlopp."

Rolfs blogg. "Enklare sätt att gå ner 8 kg än att springa 20 Marathonlopp."

Tänk att gå ner 8 kg på ett år utan att ändra på så mycket, eller att det är jobbigt.
Eller att minska blodsockernivån med över 20 %.

Jag vänder mig till dig som har stillasittande jobb, vill gå ner i vikt och/eller har högt blodsocker.
Visst är kost, träning och motion viktiga verktyg för god hälsa, vikt och blodsocker, men det finns mer.

Det är inget nytt att stå upp på jobbet har effekt, men det tål att upprepas.
Stillasittande är en av de största riskerna till för tidig död i Sverige
och 3 av 10 sitter still minst 8 timmar per dag.
På jobb, i bilen, i soffan...

Genom att växla mellan att stå upp på jobbet och sitta ner skapar du förändring.
Mycket är bättre än lite men lite är så mycket bättre än ingenting.

Här är förslag på tre olika nivåer av att stå på jobbet:

Nivå 1. Res på dig en gång i timmen, nyttja din lagstadgade rätt på 5 minuters paus i arbetet varje timme.
Gör enkla rygggymnastikövningar eller gå en liten runda, eller bägge delarna.

Nivå 2. Börja dagen med att stå upp första halvtimmen och även första halvtimmen efter lunch. Just efter
måltider kan du påverka blodsockret som mest.

Nivå 3. Växla mellan stående och sittande 50% av var. Att stå upp innebär ca 15-20 % mer kaloriåtgång
än sittande. På ett år motsvarar skillnaden nästan 8 kg fettmängd.

Har du inga av dessa 3 möjligheter så kan promenad på lunchen bli en bra kompromiss.
Lite promenad innan o efter jobb på säg 10 minuter gör också skillnad.
Så visst finns möjligheter på eller utanför jobbet.

För att stärka den goda effekten av att stå på jobb kan du även:
A) Emellanåt flytta tyngdpunkten från ben till ben.
B) Gå upp kraftfullt på tå och hålla upp mer på vägen ner.
C) Balansera på ett ben med lätt böjt knä.

Vår hjärna och kropp ogillar långvarigt stillasittande.
Långsiktigt handlar det om att motverka hjärt – och kärlsjukdomar och om att stärka musklerna.
Det blir en ökad belastning på leder, muskler, ligament som förhindrar att de försvagas eller förtvinar.

Mjuka fotriktiga skor är en viktig detalj för att skona knä och höfter.
Likaså att du har ett mjukt golvunderlag alternativt en ståmatta..

Var rädd om dig!


Rolfs blogg. "Testa din vilopuls och jämför med ta...
Rolfs blogg. "Tid, form och figur."