Rolfs blogg. "Dieterna som får dig att gå ner minst 2-3 kg redan första veckan."

En framgångsrik och långsiktig viktminskning har störst chans att lyckas om du hittar dina verkliga incitament.
Det gäller att hitta dina varför och hitta kopplingen till dina värderingar. Det är bättre att ta tiden det behövs för att
få fram tillräckligt många och starka varför, än att obetänkt hoppa på ex. en ny mediaexponerad diet.

Du behöver också visualisera hur en diet kommer att påverka din vardag och hur den passar din personlighet och förutsättningar.
Allting har sitt pris, även en viktminskningsdiet. Den har både sitt pris och en stor belöning - när du är framme vid målet.

Långt ifrån alla når sitt viktmål. En del blir nöjda redan innan de kommit fram och inser att priset för att komma ända in i kaklet är för stort.
De flesta når inte ens så långt att de är nöjda och av de som når sina mål är 80% tillbaka på ruta ett eller sämre efter två år.

Det finns tre stora anledningar som gör att du inte lyckas på kort och lång sikt:

1) Du letar inte efter dina varför - därför blir minsta motstånd en svårforcerad vägg som studsar dig tilllbaka till ditt bekvämare obehag.
2) Du drömmer om något men tror i hemlighet inte att det går. Då kommer det inte att gå medan däremot positiv tro kan försätta berg.
3) Du gör mycket mer för att undvika smärta än du gör för att uppnå njutning, dvs du gör en förändring för att fly från något (en känsla, ett mående, värk etc.) och när smärtan avtar följer motivationen efter. Målet blir grumligt och du fortsätter inte göra jobbet.

Att enbart förlita sig på att en diet ska lösa dina problem fungerar inte. De flesta dieter nedan kan få dig att gå ner 2-3 kg på en vecka men det löser inte dina problem på sikt. Större delen av en så pass snabb viktminskning är "falsk" i den bemärkelsen att det till största delen är vätska och endast en mindre del fett. När viktminskningen avtar eller stoppar upp så slutar de flesta.
"All in blir quick out" istället för drömmen om en bekväm quick fix.

Vill du lyckas bli en på tio som lyckas? Rådet är att vara väl förberedd och ta hjälp av en coach.
Se coachen som din gps fram till målet. Missar du, eller kör fel navigerar din gps dig framåt igen utirån var du körde fel.

(Ja det är dåliga odds för hållbar viktminskning, men det beror inte på att det är svårt att åstadkomma resultat och hålla i dem.
Det beror mest på hur vi tänker)

De flesta av följande dieter får dig att gå ner 2 - 3 kg första veckan:

ABO Dieten, ABS Dieten, Alkaline dieten, Ashram Dieten, Atkins Dieten,
Banandieten, Best Life dieten, Bikinidieten, Blodgruppsdieten
Cambridge-Metoden, Champagnedieten, Cyclical Ketogenic Diet (CKD), Csiro-metoden,
DASHdieten, Den Termogena Dieten, Detox Dieten
Femdagarsdieten, Flat Belly Dieten, Flygvärdinnedieten, Fyradagarsdieten,
GI-Metoden, God Balans, Grapefruktdieten, Grönsaksdieten, GIdieten,
Jordnötssmörsdieten,, LEARN Dieten, Life Extension Dieten, Lyxdieten,
Mjölkbantning, Montignac-Metoden, New York Dieten, Nittio - tio Dieten,
Ornish-Dieten, Popcorndieten, Pulverdiet, Rikshospitalets Diet,
Ryska Rymddieten, Rovdjursdieten, Saftfasta, Scarsdalemetoden etc.









Rolfs blogg. "Kan jag träna när jag är förkyld?"
Rolfs blogg. "Rätt löparkläder, vid kallare väder,...