Rolfs blogg. Det perfekta vädret för förändring.

Från sol och bad till blåst, regn och rusk på 48 timmar. Dagens promenad kändes mäktig med havets vindhårda vågor
Omväxling förnöjer, säger den positive. Synd att det ska vara så dåligt väder idag, säger den negative (eller realistiske).

Olika årstider tycker jag är både omväxlande och inspirerande.
Sommaren är underbar med sol, bad, grilla och mycket utomhusaktiviteter.
Vi behöver chilla o varva ner likväl som vi mår bra av att nu växla upp igen och komma in i vardagsrutiner.

Väderomslaget ger också impulser till nya vanor, nya målsättningar.
Så här kan du på fyra olika sätt komma igång med dem:

1) Ändra små saker i vardagen istället för en mer riskabel helomvändning, efter devisen "Small steps - big changes".
Märker man att helomvändningen påverkar för mycket på vardagen så är risken stor att hamna på ruta ett, med ett stukat självförtroende, ganska snart igen. "All in - Quick out" syndromet är väldigt vanligt, speciellt eftersom vi oftast väntat länge innan vi de facto startar. En undersökning visade ex. att de som inte var träningsvana och ville börja träna på gym i genomsnitt hade en ställtid (från tanke till handling) på 12 månader.

2) Ta hjälp av en coach som ser hela dig i ditt sammanhang (jobb, familj, förutsättningar) och som med den fördjupade kunskapen kan ge dig rätt vägledning.
Den personlige coachen kan tjäna som en gps, hjälper dig igång, talar om när du är på väg åt fel håll, inspirerar dig att hitta tillbaka eller hitta ny riktning och som verkligen ser till att du når hela vägen fram. Allt fler väljer idag Pt och coach på nätet. Det är billigare och du har större urval av coacher. Din lokala pt träffar du öga mot öga och hen kan mer följa dina pass och teknik. Smaken är som baken i valet.

3) Välj ett område du vill förbättra, inte allt på en gång.
Vad är viktigast för dig? Att gå ner i vikt, eller bygga muskler? Att få bättre kondition eller att stressa mindre?
När du nått framgång på ett område kan du bygga vidare.

4) Sätt upp ett inspirerande långsiktigt mål och bestäm vad du kan börja med just idag för att komma ett steg närmare målet.
Att ställa upp i ett motionslopp eller att åka på träningsresa är två vanliga mål som sporrar dig till att träna strukturerat oavsett väder och vind.

Välj ett av alternativen eller kombinera dem.
Det börjar bli perfekt väder för en nystart!





Rolfs blogg "De 10 vanligaste orsakerna till överv...
Rolfs blogg: Träningsresor - Den stora hälsotrende...