Rolfs blogg "De 10 vanligaste orsakerna till övervikt"

Kläderna kan krympa i garderoben, speciellt de som är säsongsbetonade eller inte används kontinuerligt.
Det blev jag själv varse om för några år sedan då ett par jeans jag inte använt på ett halvt år var alldeles för smala i låren.
Nej, jag hade inte fått större muskler, styrketräning var definitivt inte boven i dramat.
Jag hade helt enkelt gått upp några kilo och de hade satt sig över hela kroppen.

Viktuppgången var kopplad till för mycket jobb och den stress det förde med sig. Jag jobbade måndag - söndag vare vecka året runt.
Tidiga mornar blev sena kvällar. Eftersom jag bodde själv så ingick inte matlagning eller planering i mitt vokabulär.


Min akilleshäl var nr 2 på listan: För stora portioner, på kvällarna. Vilka akilleshälar dras du med?

10 VANLIGASTE ORSAKERNA TILL ÖVERVIKT
1. Oregelbundna måltider.
2. För stora portioner.
3. Småätande mellan måltiderna.
4. Okontrollerbart sötsug.
5. Mediciner.
6. Slutat röka.
7. Större negativa händelser som påverkat dig.
8. För lite motion.
9. Du har fel tröja på dig.
10. Du har begränsande tankar.

8 FÖRÄNDRINGAR SOM MOTVERKAR ÖVERVIKT.
1. Ät frukost, lunch och middag på bestämda tider.
2. Ta aldrig om, undvik lunchbuffé, minska kolhydrater till hälften. (Ex istället för 4 potatisar till middagen tar du 2 potatisar).
3. Ät planerade och nyttiga mellanmål istället för att äta lite här o lite där utan kontroll. Skippa latten.
4. Regelbundna måltider och nyttiga mellanmål minskar sötsuget. Stålsätt dig och ersätt onyttigt sött till nyttigt sött som frukt och bär.
5. Medicin = biverkningar. Bättre kost, viktnedgång och motion minskar behovet. Du får kämpa lite extra för att gå ner, men det går!
6. Sluta röka = bättre hälsa + lägre puls. Lägre puls = lägre ämnesomsättning. En del av förklaringen, kompensation av mat en annan.
7. Några tappar aptiten vid motgångar, de flesta "äter" på känslor: Även sötsug är kopplat till känslor som ex. stress. För matdagbok.
8. Nej det räcker inte att gå ut med hunden en liten runda. Eller gymma 1 - 2 gånger i veckan. Rör mer på kroppen varje dag, minst 30 minuter.
9. Ta av offerkoftan och ta på "jag kan om jag vill" tröjan. Livet är inte rättvist men alla har eget ansvar för sitt liv och beteende.
10. Ditt fett sitter inte hårdare än andras, du är ej heller för gammal. Just nu är bästa tiden att förändras, det blir inte lättare sen, bara senare.

Se inte texten som pekpinnar, utan med öppna ögon och utan att värdera.
Känner du igen dig i flera av punkterna? Det är du definitivt inte ensam om att göra.
Kanske punkt 1, 2 och 4 är dina akilleshälar. Eller 5 och 8?

Vill du förändra så "Svälj den fulaste grodan först" dvs starta med den punkt som mest påverkat din vikt.

Prova mitt viktminskningsprogram "Kom i form på 35 dagar - Gå ner 5 kg"   Gratis i 7 dagar, vill du fortsätta kostar hela programmet 30 kr i månadskostnad  som kan sägas upp när som = Hela programmet kostar 30 kr; 6kr kilot.

Android kan du ladda ner här: https://play.google.com/store/apps/details?id=me.twiik.twiikapp 

Iphone kan du ladda ner här:  https://itunes.apple.com/se/app/twiik/id1022318229?mt=8 

Rolfs blogg: Nystart - 10 UTMANINGAR - Vilken väl...
Rolfs blogg. Det perfekta vädret för förändring.