Teckensnitts storlek: +

Rolfs blogg. "Därför tröttnar vi så fort på vår nya hälsosamma livsstil."

Rolfs blogg. "Därför tröttnar vi så fort på vår nya hälsosamma livsstil."

Speciellt inom gymbranschen söker man klarlägga (inte lika framgångsrikt åtgärda) varför medlemmar slutar, s.k. drop outs. Även utanför gymvärlden är mönsterna desamma i varför man ger upp sin nya diet/ kostplan eller träningen.

En undersökning visar följande topporsaker till att gymmedlemmar slutar:
- Fick inte valuta för pengarna.
- För mycket folk.
- Har inte tid.

Andra undersökningar visar följande vanliga orsaker:
- Flytt eller ändrade familjeförhållanden.
- "Information overload". Fick alldeles för mycket info och för lite praktisk hjälp.
- För dyrt.

Mer djupgående, avskalade samtal om varför man ger upp visar en annan bild än den man pratar om utåt, eller fyller i på uppsägningsblanketterna, som exempelvis :
- Jag kom aldrig i gång, det var svårt att få in regelbunden träning.
- Kostprogrammet jag fick var alldeles för komplicerat och detaljerat och orimligt att hålla i längden.
- Mina krav på resultat var orealistiska och ingen berättade det för mig.
- När helgen sket sig tyckte jag allt var förstört och det var lika bra att ge upp.
- Jag tror inte riktigt på mig själv.

Det är ett stort steg att förändra sin livsstil, ha koll på maten, ändra veckorutiner och få in träning i familjelogistiken.

Rådet är att GE INTE UPP! Se det som att du tar en PAUS!
Genom att tänka ordet paus istället för misslyckande är du redan på väg tillbaka, kanske inte nästa vecka eller nästa igen, men nån gång kommer mantrat PAUS att få dig till att börja igen.

När du väl börjar igen så sikta högt, men låt det ta tid. Small steps - Big changes!
Du behöver inte ändra allt på en gång. Du kan också ta en träningsfri/dietfri vecka mitt i allt, det kanske gynnar dig i långa loppet
Det är helt ointressant för processen och målet om du inte får resultat första veckan eller tom inte heller andra veckan. Gör du rätt, har ett bra program att gå på¨så kommer framgångarna.
Du behöver alltså lita på tränaren, processen och inte minst dig själv.

Tankar -> Känslor -> Handlingar hör ihop.
Mycket vi gör, är sprunget ur känslotilllstånd som påverkar. Därför väver jag in KBT (kognitiv beteende terapi) i mina viktminskningsgrupper och program.

"Keep it simple."
Vi vill vara så perfekta som möjligt och göra mycket så effektivt som möjligt att vi krånglar till förändringar och beteenden i onödan.
Min målsättning är att skapa "så bra resultat som möjligt med så lite ansträngning som möjligt".
Det är ett koncept som håller över tid.

Kostuppläggen jag använder är enkla, helt utan någon magisk klo.
Motion/träning är på minimal, men effektiv nivå. Alla har därmed tiden!

Med så ENKLA REDSKAP "var det allt?" (träning) eller "måste jag inte räkna kalorier eller äta kvarg?" jag använder krävs det att, förutom gedigen erfarenhet, jag är säker på min sak, har det förtroendet för mig själv som pt och coach att jag inte behöver bevisa något varken inåt eller utåt.

Du finner erfarenhet, enkelhet och effektivitet på www.rolfmunke.se







-

Rolfs blogg. "Åtta bra tips för viktuppgång."
Rolfs blogg. "Viktminskningen som vinner i längden...