Teckensnitts storlek: +

Rolfs blogg. "Bara spring- för dig som vill komma igång med löpningen."

Ett inlägg för dig som vill komma igång med löpning eller som har svårt att få kontinuitet i den.

Ska du äntligen få till det med löpning är den bästa tiden just nu, mitt i sommaren.
Det är ljust över 16 timmar/dygn, varmt.och du har kanske semester, eller mindre att göra på jobbet.

Börja spring nu och få in det som en rutin. Hjärnan gillar rutiner, den behöver då inte förbruka onödig viljekraft för att du ska ut på en löprunda. Må bättre effekten kommer direkt med hormonpåslag efter din första löprunda. Du kommer att vara nöjd med dig själv när semestern är över och det blir mycket på jobb. Då har du gjort dig tjänsten att vara beredd på de utmaningar som kommer och du kan se tillbaka på din ledighet i sommar med känslan av att inte bara ha latat dig utan även varit duktig och tagit hand om din kropp fysiskt.

Har du inte sprungit på länge så börja försiktigt. Tänk inte på hur långt du ska springa eller hur fort det ska gå. Gå-lunka-löp-gå om vartannat. Spring utan kilometermarkeringar eller pulsband. Glöm allt om hur du kunde löpa när du var som bäst. Nu är du tvärtom, kanske som sämst på att löpa, därför att du inte har tränat på det. Har du tränat på att vara lat är du tillräckligt bra på det nu, så växla upp och ta tag i löpningen så blir du å att springa..

Här är några fler tips:

Tänk stort men börja smått. Spring inte mer än var tredje dag i början.
Hälsenar, muskler, ljumskar behöver vänja sig gradvis för den nya belastningen.

Spring så kort som möjligt de första gångerna. Av samma anledning.

Börja morgonjogga. Just do it. Du behöver inte tänka så mycket och väga för eller nackdelar med ett löppass, bara ut så vaknar du och mår bättre ganska snabbt.
Att börja dagen med ett löppass ger dig en energikick att ta tag i dagens utmaningar på ett bättre sätt.
Att komma igång med morgonlöpning på sommaren lägger en bra grund till fortsättning av den goda vanan.

Var inte beroende av nya löparkläder, nya skor, splitterny spellista, pulsband, svettband, gör det enkelt.

Improvisera dina löprundor, låt kroppen styra inte hjärnan. Spring lite mer eller fortare efterhand när det känns bra, spring och promenera om vartannat eller ta ett kortare pass när det känns tyngre,

Uppskatta och var tacksam att du har en kropp som fungerar så att du överhuvudtaget kan springa.

Spring inte för att prestera utan för att må bra.

Möt dåligt väder med bra attityd. Tänk att det är en större utmaning att springa när vädergudarna bråkar med dig. Visualisera innan passet hur skönt det ska bli att komma hem, duscha och äta något gott.

Sätt upp ett långsiktigt mål att delta i ett motionslopp nästa år.

Börja morgonjogga...
Rolfs blogg. "Om rehabträning och förlorad muskelm...
Rolfs blogg. "Träna dig lugn och hållbar eller hel...