Rolfs blogg: "Avslappnande tips som hjälper dig hitta rätt vikt och hälsa."

Från att ha varit en bristvara under ex. andra världskriget är vi nu belamrade med mer mat i affärerna än vi kan konsumera. Utbudet skiljer sig åt extremt från då till nu. Kortare tid för matlagning och mer hel, halvfabrikat och skräpmat har ändrat våra vanor, påverkat vikt och hälsa.
Just för 80 år sedan var vi som hälsosammast i vår livsstil. Ransoneringar, sockersnål kost och fåtal bilar är de stora anledningarna. Det var bättre kost, utan för stora portioner och småätande tillsammans med betydligt mer vardagsmotion.

i dag präglas vår syn på mat mer med komplicerade tankar om vikt och vad man bör och inte bör äta, än om mat som bränsle och näring.

Mat har blivit en livsstil som kategoriserar oss, mer än fyra av tio går ständigt på någon form av diet.
Inte f-n har det blivit bättre av denna diethysteri livligt påhejad av media och ett otal självutnämnda experter.
En del verkar tycka att deras "grej" passar hela jordens befolkning. Sanningen är nog snarare att det passar deras plånbok och att det är viktigare att ha rätt än ha omsorg åt individers olika förutsättningar, behov och mål.

Känns som att var och en är expert på kost och ändå går allt åt fel håll...

Att mat ska framkalla stress är inte bra. Stress har vi redan tillräckligt med vår samhällsuppbyggnad och arbetsvilkor. Vi kan bli stressade inifrån egna orimliga krav på perfektion och av andras tyckande och "bättre vetande".

Varje dag gör du val som påverkar din hälsa, sett över tid har dina val betydelse.

Här är några avslappnande raka tips:

- Strunta i hur andra äter, du kan dig själv bäst. Ät efter egna beslut inte andras.
- Tänk mer näring och energi än jaga kalorier - att jaga är jobbigt.
- Skippa skräpmat helt i vardagen, så får kroppen en chans att bli hungrig på riktigt. Biligare, nyttigare, mättare!
- Mer grönsaker till lunch och middag.

- Gör små framsteg, ex är du en "skåpätare" så dra ner till mindre antal gånger, till slut undviker du det helt.
- Ät gott och med gott samvete när det bjuds (se bilden). Slappna av, det är inte din vardag.
- Livet är en doseringsfråga. Inget vi får i oss är skadligt i små doser.
- Ät mindre om du inte tränar, ät mer om du tränar. Promenad och trädgårdsarbete faller inte under träning.

- Ät 3-4-5 eller 6 mål mat om dagen dvs det som passar dig o din livsstil. Antal måltider kvittar vad gäller viktminskning.
- Ät dina 3 huvudmål på regelbundna tider och i övrigt när du känner äkta hunger.
- Sötsug och småätande är inte riktig hunger, vänta ut de känslorna så har du glömt dem 7 minuter senare.

- Var inte perfekt utan tacka ja ibland, låt det oväntade hända och njut. I går blev det en oväntad tapaskväll med vin för min del. No big deal - väldigt gott och njutbart och att njuta är också hälsa. I dag är det back to basic igen..
- Sänk dina ambitioner från perfekt till good enough.
- Välj dina kill your darlings. Undvik en del som du vet är onyttigt och behåll det du absolut inte vill undvara.
- Ät med andakt och långsamt även när du äter onyttigheter. Överdosera inte.
- Sila inte mygg om du samtidigt sväljer kameler. har du kokosolja i morgonkaffet för att gå ner i vikt och sedan äter glass eller kaka senare på dagen är det bättre att skippa bägge valen.
- Inse att ett enda livsmedel inte påverkar din vikt eller hälsa utan det är helheten som räknas (min käpphäst).
- Vardagsmat behöver inte lyxas till med krångliga recept, eller innehålla många olika sorters kryddor. Låt råvarorna svara för mesta smaken.

Sak du välja ett av tipsen så välj SKIPPA SKRÄPMATEN. Sparar pengar och ökar din energi.
40% av mat vi äter behöver inte kroppen.

Rolfs blogg. Att så frö till "The better me" .
Rolfs blogg. "Kom i gång nu - bli en vinnare till ...