Teckensnitts storlek: +

Rolfs blogg. "Åtta bra tips för viktuppgång."

Rolfs blogg. "Åtta bra tips för viktuppgång."
Alla vill inte gå ner i vikt, även om 80% av de som börjar på gym har en önskan att gå ner i vikt.
Det finns de som tillhör de 60% som inte går på kontinuerlig diet utan faktiskt istället vill gå upp i vikt.

I detta inlägget vänder jag mig inte till dig som vill bygga muskler till varje pris, typ som försöker träna och leva
som en bodybuilder,utan mer till dig som oavsett om du tränar eller inte har svårt att lägga på dig.

Visst handlar det til en del om gener, men likväl som vid övervikt är det ett begränsande synsätt att gömma sig bakom sin ämnesomsättning. Nej mer mat behövs, fler kalorier.

De flesta överskattar eller underskattar hur mycket de äter..
Vikten rör sig alltid uppåt om du äter mer kalorier än du gör av med och vice versa.

Mina snabba tips för dig som vill gå upp i vikt men inte vill räkna kalorier:

- Drick mycket av dina kalorier. Kroppen känner inte mättnad av flytande intag på samma sätt som fast föda.
- Använd proteinpulver (minst 80% protein, fråga i hälsokostaffär för bästa tips..) under en period när du vill gå upp i vikt. Om du klarar laktos så blanda med mjölk, eller en blandning av mjölk och grädde.
- Blanda alltid in 1 -2 mtaskedar nyttig olja i din frukost och dagens sista mål. I havregrynsgröten, proteindrickan eller smoothies. Rapsolja är neutral, olivolja snäppet nyttigare.
- Ät många mål mat om dagen (samma råd som en del får vid viktminskning...) ha gärna små kaloribomer tillgängliga i bilen, på jobbet, i handväskan etc. tänker på olika bars. Satsa på nyttiga sådana med mycket nötter och frön (hälsomässigt bättre en de med en smörja inuti..)
- Alltid olja, dressing till dina grönsaker, i alla fall lunch och middag. Ex en god fransk dressig (olja, vinäger, senap och kryddor). Gärna många matskedar så ökar kaloriintaget rejält, utan att du märker det.
- Fyll på med nötter när som. Ha dem lite överallt och lättillgängliga. Ex som rutin när du komer hem från jobbet; en näve blandade nötter. OCH i ett kort perspektiv med fördel saltade och rostade i olja. Det skapar större hunger. Naurella är bäst hälsomässigt på lång sikt, men under en kort period kan ändamålen helga medlen.
- Drick en proteindrink med snabba kolhydrater direkt efter dina träningspass (ex gainomax) eller snabba kolhydrate/protein i form av macka och mjölk. Drick gärna en även innan du lägger dig.
- Ät mer feta proteinkällor, som ägg, fet fisk som lax och makrill, rött kött.
- Ät mer stekt mat, panera ofta, eller finfördela köttet, fågeln, fisken då suger maten upp mer fett. Du kan kan vänta till slutet av uppvärmningen och då skruva ner värmen en del innan du använder merparten av stekoljan/smöret.
- Använd mycket såser, de går att göra nyttiga men använd mycket grädde och smör i dem. Gärna ugnsbakade måltider där såsen tränger in i maten.

Vän av ordning kan tycka att råden är ohälsosamma och ja det är de på lång sikt.
Men att vara missnöjd med en för tunn kropp är också ohälsosmat på ett sätt.

Jag ser råden som tillfälliga, ex prova i två månader och följ resultaten, därefter kan du glida över i än mer
nyttig kosthållning som ändå ger dig tillräckligt med kalorier för att bibehålla din vikt eller fortsätta höja den.

Oavsett viktnedgång eller viktuppgång är för mig skräpmat det mest ohälsosamma...

.


.
Rolfs blogg. "Att leva som 60 plus, del 1: Motion,...
Rolfs blogg. "Därför tröttnar vi så fort på vår ny...