Rolfs blogg. "Återta kontrollen, vinn över sötsuget och gå ner i vikt."

"Hjälp, jag har kommit av mig helt! Fått tillbaka mitt sockersug, går omkring o småäte, rör mig inte o det gör att vikten sticker uppåt. Vad ska jag göra?"

Den här kundens fråga representar ett vanligt problem, att när vi släpper taget så släpper vi det helt.
Då blir resultatet därefter, men jag vet av egen erfarenhet hur svårt det kan vara att återigen bryta ovanor.

Det komma på rätt köl innebär inte att du måste ta fram måttbandet, leva på äpplne och bara dricka vatten.
Så här la vi upp det med mantrat "Small steps - Big changes".

Korta promenader á 10 minuter minst 2 gånger/dag. Missad promenad en dag tas igen nästa dag.

Uppdelning av dygnets vakna timmar i 3 olika delar.

Förmiddag inklusive frukost: Ex kl 7-12.
Eftermiddag inklusive lunch: Ex kl 12-17.
Kväll inklusive middag: Ex kl 17-22.

Varje promenad á minst 10 minuter = En Glad gubbe i kalendern.

Varje del av dygnets vakan timmar utan socker (godis/kakor, skräp) eller småätande = Glad gubbe.

Totalt kan du få 5 glada gubbar per dag med detta upplägg.
När du inte promenerar eller lyckas hålla socker/småätande stången ger egentligen en Sur gubbe, men rita inte ut dem.

Sikta på att inte vara perfekt med en gång, eller över huvud taget: Gläds åt dina glada gubbar, jobba på att de ska bli fler och fler allt eftersom.

När du kommer så långt att det endast blir tillfälliga snedsteg så kan du sluta dela upp dygnet och räkna heldagar istället. En glad gubbe för hela dagen.

Den här modellen kan passa dig som är av och på.
Lycka till oavsett vilken metod du använder.








:

Rolfs blogg. "Jag ville komma igång med träning ig...
Rolfs blogg. "Det här innehåller en träningsweeken...