Rolfs blogg. "Är du duktig på att berömma dig själv? Prova övningen!"

Läste på en kurs att vi tänker mer än 50.000 tankar på ett dygn
och att negativa tankar överskuggar de positiva.

Vi har lätt för att tycka till om andra, vad de gör och vad de
istället borde göra. Vi vet ju bäst :)

Men vi är oftast än mer negativa till oss själva, med tankar som:
- Typiskt mig.. - Så besviken på mig själv.. - Jag är så dålig på att..

Vårt sätt att se på oss själva kan härstamma från uppväxt och erfarenheter,
och för att vi orättvist nog jämför oss med andras bästa egenskaper.

Det finns alltid någon som tränar och äter bättre, äger mer pengar, ser bättre ut,
har snyggare trädgård, bättre relation, är mer social osv.

Ingen är bra på allt! Ser vi bara russinen i andras liv är det lätt att förminska sig själv.

Var bra på det som betyder något för dig - inte vad som betyder något för andra.
Följ dina värderingar, så du kan se dig själv i spegeln och tänka "good enough".

Här är en enkel övning som bygger upp dig och din självkänsla:

Skriv ner på ett papper minst 10 av dina positiva egenskaper.
Kommer du inte på alla på en gång så ruva på frågan under dagen och fyll på när du kommer på något.
Exempel på egenskaper kan vara: trygg, lugn, lyhörd, flexibel, stresstålig, en god lyssnare osv.

Övningen är till för att du verkligen ska se att du har så många positiva egenskaper. .
Det första steget i riktning mot bättre självkänsla kan vara att förändra sättet du iakttar dig själv på.
Träna på att tänka om dina goda sidor i stället för att koncentrera dig på sådant som du inte tycker om i dig själv.

Lycka till med övningen.
(Övningen ingår i mitt program "Stärk din självkänsla - del 1" i appen Twiik)

Rolfs blogg. "En tunn plånbok och kraftig mage".
Rolfs blogg. "Kalorier in och ut - blir det långpr...