Rolfs blogg. "15 tips och fakta inför 2018."

- Varför vi inte lyckas alltid, och om att gå vidare rak i ryggen -
Här får du 16 råd, tips och fakta för reflektion och inspiration.

1) Allt du gjort har inte varit förgäves. De bra saker, kanske ändrat eller minskat en ovana, du gjort hittills är bättre än inget och definitivt bättre än innan starten.
2) Resultat av min studie för några år sedan av 300 nya medlemmar på ett gym. Alla ville börja träna ordentligt, minst 2 gånger i veckan. Flertalet ville sedan öka antal träningspass när de blivit varma kläderna.
- 25 % kom aldrig igång efter introduktionsgenomgången. De tränade 0 - 4 gånger och försvann sedan.
- 50 % höll i träningen 2 - 6 månader och tränade i genomsnitt 1,3 gånger i veckan.
- 20% var fortfarande medlemmar efter år och tränade i genomsnitt 1,5 gånger i veckan.
- 5 % fick avbryta medlemskapet pga sjukdom, flytt mm.

3) "Jaha nu är man här igen, vi som misslyckats " En viktminskningsmedlems ord, som provat viktminskning tidigare och som återgått till gamla vanor. Nu var hon tillbaks o redo att kämpa igen.
Den som fortfarande vill förändra sitt liv, som vågar konfrontera känslan av att ha "misslyckats" med nyfikenheten och viljan att lyckas är ingen looser, utan en riktig kämpe i mina ögon.
4) Glöm aldrig varför du ville börja din förändring eller vilken självkänsla du ägde vid det tillfället. Att smyga tillbaks till ruta ett är inget bra och hållbart alternativ för någon.

5) Ibland får man vara glad för det lilla och konstatera att både sin egen insats och livet utanför har sina berg och dalar. Säkert har du nått några framsteg 2017.
6) Slå aldrig på dig själv, även om det är verbalt.. Se dig själv utifrån som din bästa vän och ge dig själv den bästa pepp du kan uppbringa, precis som du skulle gjort till en riktig vän. Bli vän med dig själv.

7) Ta saker lite lättare emellanåt, det är också hälsa. Som en kompis sa "Det är aldrig för sent att misslyckas" :)
8) En undersökning jag gjorde våren 2015 på 100 människor som gick med min först viktminskningskurs på fb.- 13 st fullföljde och gick i genomsnitt ner 4,3 kg/person.

9 ) Du är helt normal om du inte är på topp 52 veckor om året.
10) Timingen är viktig för att lyckas med ett livsstilsprojekt, ex viktnedgång. Ibland kör det ihop sig på andra fronter. Jag lyckas inte alltid med mina livsstilsplaner.

11) Se livsstilsförändring, att leva sunt som projekt, med olika inslag under året. Du kan alltid hitta nya utmaningar, nya livsstilsprojekt att bita i. Själv tränar jag väldigt olika under året beroende på hur det ser ut i övrigt och träning år från år är väldigt olika. Jag tänker "variation är bra" även om den är ofrivillig ibland.
12) jämför dig inte med andra som lyckas bättre, jo om dom kan fungera som motivator, någon du ser upp till i så fall.

13) Det finns alltid kortsiktiga vinster med att ex. ligga kvar i soffan istället för att träna eller att äta fel och för mycket. Genom att stanna upp och tänka till hur det känns om en timme har räddat mig många gånger från att strunta i morgonpassen som jag älskar, (utom precis när jag vaknar)...
14) Babysteps är jättebra och även en sköldpadda rör sig framåt.

15) Lägg mycket tankefokus på förbättringarna o mindre på avvikelserna.
16) Var fortsatt nyfiken och tro på dig själv.

Din resa slutar aldrig!
Rolfs blogg. Många skäl till att träna styrketräni...
Rolfs blogg. "Vad är det värsta som kan hända - om...