Rolfs blogg. "15 tips för dig som inte kom med i testgruppen - viktminskning"

Efter att ha gått igenom över 300 ansökningar ser jag gemensamma mönster och orsaker till
övervikt. Skulle gärna hjälpt människan bakom varje ansökan, men varken tid eller plånbok finns för det.
Här följer istället några snabba tips - inte lösningar - till vad man kan börja med för att ändra en dröm till realistisk målsättning.

"Jag behöver komma ur mina invanda matbeteenden" - Det finns tre sorters hunger; verklig hunger, sötsug och vanehunger. Börja med att titta på när du äter av vana, ex öppnar kylskåpet när du kommer hem från jobb. Tänk efter i dina beteenden - Är jag hungrig egentligen? Gör du som du alltid brukar göra händer ingenting.
"Har jojobantat hela mitt liv" - Hitta en metod - inte diet - som är mindre av och på. En rimlig kosthållning och rimligt med motion som är hållbart i längden. Leta inte quick-fix.Rom byggdes inte på en dag..
"Vet ej vad jag ska äta" - Utgå från vad du tror är nyttig mat och låt den bli bas i din kosthållning. Tänk i rena råvaror och ta bort halv- och helfabrikat i möjligaste mån.
"Är en soffpotatis som gillar chips" - Upp ur soffan, börja så smått med motionsrutiner som du känner att du fixar, ex promenera minst 10 minuter/dag. Allteftersom kan du öka. likadant med maten, ta bort den värsta "boven" först, när det fungerar ändrar du en sak till osv. Många bäckar små...
"Vill bli stark i vardagen och orka leka med mina barn" Sätt upp bilder på barnen på kylskåpet, stanna efter och tänk på dem när du får sötsug eller tänker vaneäta utan att egentligen vara hungrig.
"Äter mediciner och går upp i vikt" - Visst, det är svårare för dig att gå ner i vikt eftersom mediciner har biverkningar, som kan ge dig lägre energi och binder mer vätska i kroppen. Motion och nyttig mat har inga biverkningar. Motionera varje dag, ät nyttigt varje dag och tillåt istället lite extra tll helgen.
"Har drabbats av utmattningsyndrom" - Bästa medicinen - lugna promenader och nyttig mat utan processade varor. Var försiktig med hårdare träning som kan stressa din redan känsliga kropp. Mindfulness, egentid hjälper också. Vill du ändå träna mer än långsamma promenader så gå fortare - powerwalk - i 10 minuter och var nöjd med det. Är du sjukskriven så kom ut och motionera morgon - lunch - kväll, gör ett "AB Kroppen" projekt av det. Belöna dig för varje liten framgång. small steps - big changes..
"Tappar motivationen efter ett tag" Sänk ribban och hitta det som passar i din vardag och som du vet kan hålla över tid. Sikta inte mot trädtopparna och låt förändring ta tid. Rutiner och planering hjälper dig för motivation är en känsla och känslor är flyktiga.
"Gick ner i vikt snabbt men nu står det still" Dieter funkar oftast bra till en början för de är begränsande men det är svårt att hålla i alla begränsningar över tid. Modifiera din diet så den övergår till vanlig mat där portionsstorlekarna står i fokus och rör dig minst 30 minuter/dag.
"Jobbar natt och slarvar med kosten" - Ät middag på kvällen och ett litet mellanmål innan midnatt, ät så lite som möjligt under natten, ex en varma koppen eller en knäckemacka. Ät frukost när du kommer hem innan du somnar och när du vaknar blir din måltid en lunch.
"År gbp op men går upp i vikt igen" - Tttta på ditt vanemönster, gör en matdagbok 5 dagar registrera allt du äter och dricker. Drick vatten till måltiderna och undvik kaloririka drycker - kroppen (spec med gb op) har svårt känna mättnad av dem.
"Har ett hopplöst sötsug" Registrera när på dygnet ditt sötsug är som starkast. Kanske mellan jobb o middag eller efter middag? Förebygg med nyttigt mellanmål å em, eller välj planera ett nyttigt litet extramål efter middagen.
"Behöver gå ner i vikt pga artros/högt blodtryck/högt blodsocker/höga blodfetter" . Motionera minst 30 minuter per dag. Gå ner i vikt med bra nyttig mat, ha en undantagsdag i veckan. Artros, blodtryck, blodsocker och blodfetter minskar i takt med att du motionerar mer och går ner i vikt. Det är viktigt att du går ner i vikt, på riktigt!
" Vill bli smal och fin till bröllopet/komma i form till motionsloppet" - Bra morot! Konkret mål att längta till med bestämd slutdatum. Oftast vill man fly från något, här vill du fram till något. Lättare att motivera sig då. MEN börja redan i dag, tiden går!!
"Jag äter bra och tränar mycket ändå går jag inte ner ett hekto ens." För en matdagbok så hittar du svaren.

Rolfs blogg. "Följ med till Nerja i Spanien 16 - 2...
Rolfs blogg. "Gå ner 5 kg på 5 veckor - vill du va...