Rolfs blogg. "12 saker du behöver veta för att bli av med sockersug."

SOCKERBEROENDE
Finns det? Ja säger en del forskare, nej säger andra. Oavsett kan du släcka symptomen snabbt,
Med rätt vägledning tar det högst 3 - 5 dagar.

FRI FRÅN SOCKERSUG
Du mår bättre, presterar mer på jobb, behovet av att småäta försvinner, du går ner i vikt, slipper blodsockerfall och humörsängningar, har mer ork på kvällen och sover bättre.

Kursen "30 dagar utan socker" startar måndag 22 januari 2018. 149 kr som du snabbt tjänar in...
Anmäl dig här.

SKILLNAD PÅ HUNGER OCH SUG
När vi är naturligt hungriga så längtar vi inte efter någon speciell produkt eller smak. Sötsug styr däremot in oss på specifika livsmedel som ex. godis och pizza. Söt kost är det vi tänker på när vi känner suget.

SOCKER OCH STRESS
Stress medför sämre val och snabba lösningar. Socker dämpar tillfälligt och bristfälligt!
Känns bra en kort stund, men skapar onödig trötthet (blodsockerfall)och dåligt mående i längden.

7-MINUTERSREGELN
Känslor kommer och går, även ex. sötsugskänslor.
Nästa gång du får ett sötsug så bestäm dig för att
A) Vänta ut känslan i minst 7 minuter,eller
B) Distrahera dig med annat, ex diska, promenera i 7 minuter.
(Alternativ B fungerar bäst i början av processen)
Efter minst 7 minuter har känslan klingat av, du har lättare för att motstå den eller har till och med glömt den.

Kursen "30 dagar utan socker" startar måndag 22 januari.
 Anmäl dig här.

SOCKER "OCKUPERAR" HJÄRNAN
Belöningssystemet fungerar som att "mycket vill ha mer".
Effekten trubbas av på sikt vilket gör att hjärnan vill ha mer socker.
För mycket socker i kombination med dåliga vanor och stress "ockuperar" hjärnan och då gör den dåliga val, konstant i din vardag.

SÅ TYDER DU INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR
Alla ingredienser skall enligt lag anges i fallande skala efter vikt.
Vi tittar på en leverpastejsförpackning:
Ingredienser: Fett fläsk, Grislever 25%, mjölk, potatismjöl, socker, salt, lök, kryddor.
Fett fläsk står först och är det som pastejen innehåller mest av.
Grislever 25% står som nr 2 och är det som finns näst mest osv.
Tyvärr behöver inte tillverkarna skriva ut procent på varje ingrediens vilket gör det svårt att uppskatta ex. mängden socker i livsmedel med sockerinnehåll. Leta efter produkter utan tillsatt socker.

OLIKA NAMN FÖR SOCKER
(några exempel, det finns fler..)
Fruktos, Fruktsocker, Socker, Sackaros, Sirap, Maltsirap, Lönnsirap,
Glukos-fruktossirap, Fruktos-glukossirap, Invertsocker,
Invertsockersirap, Stärkelsefruktossirap, Melass, Florsocker,
Druvsocker, Glukos, Glukossirap, Maltos.

DÄRFÖR ÄR SOCKER FARLIGARE ÄN FETT
Socker slår ut vår naturliga viktreglering. För mycket socker i kroppen leder till att hjärnan svullnar och prioriterar att hålla det i schack framför att bränna fett. Det får en ökad bukfetma som följd. För högt blodsocker i kroppen påverkar bukspottskörtelns insulinproduktion och kroppens cellers förmåga att ta upp sockret. Kroppen får efterhand svårare att ta emot allt socker från blodet och då lagras överskottet som fett.
Fett i kosten däremot mättar på ett naturligt sätt och påverkar inte blodsockret likadant.

ATT ÄTA PÅ KÄNSLOR
Ofta uppstår sug när du är stressad, arg, frustrerad, ledsen eller glad.
"Att äta på känslor" kallar vi det.

HORMONBALANS
Det finns fyra hörnpelare i ditt livshjul för att skapa hormonbalans och automatiskt ta bort sötsuget.
Sömn, Kost, Arbete (= motion och träning), Egentid (eller tid för något du brinner för).
Fundera på vad du behöver du ändra på? Vilken är din svagaste länk? Din första åtgärd?


ÄR SÖTNINGSMEDEL ETT BRA ALTERNATIV?
Mer om de "10 saker du behöver veta..." och sötningsmedel hittar du i min onlinekurs:
30 DAGAR UTAN TILLSATT SOCKER.
Du får en utmaning varje dag tillsammans med mer fakta och insikt.


Några referenser från deltagare:
"Ingen uppblåst och bullrig mage längre"
"Tappade 7 kg o mår sjukt mycket bättre"
"Sockerfri o 5 kg lättare, stort tack!"
"Dina små uppvaknande utmaningar fick mig att äntligen bli sockerfri."

Bli fri från ditt sötsug! Anmäl dig NU till min 30 dagars kurs. Den startar 22/1.
Kursavgiften 149 kr sparar du snabbt in.

Anmäl dig här. 

Rolfs blogg. "Om utmattningssyndrom."
Rolfs blogg. "Gå ner 5 kg på 5 veckor nu - Kicksta...