Rolfs blogg. "10 saker du behöver veta för att bli av med sockersuget."

SOCKERBEROENDE
Finns det? Ja säger en del forskare, nej säger andra. Alla säger att det går att släcka snabbt.
Tar max 3 - 5 dagar.

HORMONBALANS
Det finns fyra hörnpelare för att skapa hormonbalans och automatiskt ta bort sötsuget.
Sömn, Kost, Arbete (= motion och träning), Egentid (eller tid för något du brinner för).
Vad kan du förbättra, vilken är din svagaste länk?

SKILLNAD PÅ HUNGER OCH SUG
När vi är naturligt hungriga så längtar vi inte efter någon speciell produkt eller smak. ötsug styr däremot in oss på specifika livsmedel som ex. godis och pizza. Söt kost eller fet kost tänker vi på när vi känner suget.

SOCKER OCH STRESS
Stress medför sämre val och snabba lösningar. Socker och fett dämpar tillfälligt och bristfälligt!

7-MINUTERSREGELN
7-minutersregeln är ett verktyg du kan använda när ex. sötsuget tränger på.
Det är så att känslor kommer och går, även ex. sötsugskänslor.
Du kan visualisera (se) känslor som löv på vattnet i en rinnande å.
Nästa gång du får ett sötsug så bestäm dig för att vänta ut känslan i minst 7 minuter,
eller distrahera dig med annat, ex diska, promenera i 7 minuter.
Efter minst 7 minuter har känslan klingat av och du har lättare för att motstå den.

SOCKER OCKUPERAR HJÄRNAN
Belöningssystemet fungerar som att "mycket vill ha mer". Effekten trubbas av på sikt vilket gör att hjärnan vill ha mer socker.
För mycket socker i kombination med dåliga vanor och stress ockuperar hjärnan och då gör den dåliga val, konstant i din vardag.

SÅ TYDER DU INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR
Alla ingredienser skall enligt lag anges i fallande skala efter vikt.
Vi tittar på leverpastej:
Ingredienser: Fett fläsk, Grislever 25%, mjölk, potatismjöl, socker, salt, lök, kryddor.
Fett fläsk står först och är det som pastejen innehåller mest av.
Grislever 25% står som nr 2 och är det som finns näst mest osv.
Tyvärr behöver inte tillverkarna skriva ut procent på varje ingrediens vilket gör det svårt att uppskatta ex. mängden socker i livsmedel med sockerinnehåll.

OLIKA NAMN FÖR SOCKER
(några exempel, det finns fler..)
Fruktos, Fruktsocker, Socker, Sackaros, Sirap, Maltsirap, Lönnsirap,
Glukos-fruktossirap, Fruktos-glukossirap, Invertsocker,
Invertsockersirap, Stärkelsefruktossirap, Melass, Florsocker,
Druvsocker, Glukos, Glukossirap, Maltos.

DÄRFÖR ÄR SOCKER FARLIGARE ÄN FETT
Socker slår ut vår naturliga viktreglering. För mycket socker i kroppen leder till att hjärnan svullnar och prioriterar att hålla det i schack framför att bränna fett. Det får en ökad bukfetma som följd. För högt blodsocker i kroppen påverkar bukspottskörtelns insulinproduktion och kroppens cellers förmåga att ta upp sockret. Kroppen får efterhand svårare att ta emot allt socker från blodet och då lagras överskottet som fett.
Fett i kosten däremot mättar på ett naturligt sätt och påverkar inte blodsockret likadant.

ATT ÄTA PÅ KÄNSLOR
Ofta uppstår sug när du är stressad, arg, frustrerad, ledsen eller glad.
"Att äta på känslor" kallar vi det.

Är sötningsmedel ett bra alternativ?
Mer om de "10 saker du behöver veta..." och sötningsmedel hittar du i min utmaning: 30 DAGAR UTAN TILLSATT SOCKER.
Du får en utmaning varje dag tillsammans med mer fakta och insikt. En del av texterna ovan kommer rån utmaningen.
Läs referenser från deltagare längre ned.
 ht

 

Android  https://play.google.com/store/apps/details?id=me.twiik.twiikapp
Iphone https://itunes.apple.com/se/app/twiik/id1022318229?mt=8  

Prova gratis 7 dagar, hela programmet 30 dagar för 30 kr.
Eller omräknat till krona om dagen, eller en mindre latte, eller 3 hg mindre godis, och mer pengar i börsen.

Referenser:
"Tappade 7 kg o mår sjukt mycket bättre"
"Sockerfri sedan nov 2015 o 5 kg lättare, stort tack!"

Prova du också idag redan, inte nästa vecka...

Rolfs blogg. "Träna gratis på gym och köp inte gri...
Rolfs blogg. "Metoden som släcker de 4 vanligaste ...