Teckensnitts storlek: +

Rolf Munke PT bloggen. "Så minskar du i vikt och sållar bort värdelösa råd."

Rolf Munke PT bloggen. "Så minskar du i vikt och sållar bort värdelösa råd."

Det börjar bli svalare och sommaren förbereder sig på att byta om till höstskrud.
Dags att ta på långbyxor, om de passar, återgå till jobb och komma tillbaks till bra vardagsrutiner igen.

Har fått några rop på hjälp i inboxen, med texter som:
"Hjälp, behöver gå ner i vikt efter sommarens förfall"
"Efter en sommar med alldeles för mycket av det goda..:"
"Runt midjan har sommarens slarvande satt sig"

Själv tycker jag att det är en bra sommarvana att slappna av emellanåt och inte hela tiden tänka på vad man får eller inte får äta eller dricka. Njutning är också hälsa.

Nu kan vi ta nya tag.
September är näst januari den månad flest av oss uttalar löften om bot, bättring och fägring.
Med inspirationen och vågen på topp kan det ju bara gå framåt och neråt.

För dig som behöver gå ner i vikt har jag tre råd, som handlar om enkel matematik och förmågan att se skogen istället för alla träd.

1) Lyssna inte till påståenden om livsmedlen som hjälper dig bränna mer fett, som att:

- All mat som innehåller antioxidanter är bra för fettförbränningen och minskar vikten.
- Redan efter första måltiden syns förändringen i cellerna.
- Honung innehåller en sockerart palatinos,med lågt glykemiskt index och som ökar energiförbrukningen.
- Potatis ger mest mättnadskänsla i förhållande till energiinnehåll.
- Ägg har en hög andel protein och ger bra mättnad.
- Rött vin innehåller polyfenoler som ökar energiförbrukningen i levern.
- Ingefära ökar fettförbränningen genom att höja kroppstemperaturen.
- Mejeriprodukter ökar fettförbränningen, hämmar fettupptag o hjälper kroppen att spara muskelmassa.

Jag kan fortsätta leta bland artiklar, bloggar, hälsokanaler och snart täcka in alla de vanligaste livsmedlen med påståenden att de hjälper dig bränna fett.

Men den där ”kunskapen” hjälper inte ett skvatt och bygger på oväsentlig isolerad detaljkännedom.
Du kan hoppa över sådan information och istället lyssna på de här påståendena:

2) Det finns inte ett enda livsmedel som ensamt har betydelse för viktminskning eller hälsa utan det är helheten i kostvanorna tillsammans med den fysiska aktiviteten som är avgörande.

3) Kalorier in och ut avgör din vikt. Dvs hur många kalorier du får i dig samt hur många du gör av med.

Vill du veta mer och hitta Online program för hälsa, kost och viktminskning?
Allt finns i min kanal www.attraktivlivsstil.se
Provprenumerera 14 dagar för 1kr.

Rolf Munke PT bloggen. "Testpersoner sökes! Delta ...
Rolf Munke PT bloggen. "Att se helheten i de männi...