Teckensnitts storlek: +

Rolf Munke PT bloggen. "Pain is temporary - Pride is forever"

Rolf Munke PT bloggen. "Pain is temporary - Pride is forever"
Att ändra på något i sin livsstil är krävande i början, tar hjärnkraft och du kommer i kontakt med obekväma känslor och kanske minnen av misslyckade försök sen tidigare.

När det suger och tankarna snurrar är det nära till hands att ge efter för att i stunden ta bort obehaget.
Men den kortsiktiga vinsten är i i direkt motsats till det långsiktigt önskade resultatet.

Jag tänker här och nu på koständringar med bättre mående och viktnedgång som mål.
Allt eller inget tänk kan spoliera den påbörjade resan.
Å andra sidan, att ge efter för minsta motstånd likaså.

Så hur gör man, hur ska man tänka?

Det finns många vägar till Rom, vi har olika förutsättningar och det som passar bäst kanske inte tillåts komma fram inom en själv. Så en form av styrning, GRUNDMALL att hålla i handen kan bli ankaret som ger vind i seglen.
Kombinerar du den med ett bollplank, en mentalt närvarande och tänk utanför standardboxen COACH kan det bli vägen till ditt mål, trots vägbulor, punka, soppatorsk och förseningar.

Den enklaste vägen är ofta den bästa vägen.
En väg utan kurvor, förbudsmärken, enkelriktade gator och krångel.
Vanlig mat i rätt portioner utifrån din storlek, utan förbud, utan inköpslistor, utan recept och kaloriräkning.

Därför att ju krångligare väg desto lättare köra vilse och aldrig komma fram.
Ett liv, jobb, relation funkar aldrig 100% hela vägen, heller inte en viktminskningsfas.
Därför behövs en förlåtande attityd till sig själv, den de gånger det inte blir 100%.

Därmed inte sagt att du kan slira och tänja gränser och ständigt förlåta dig själv.
För det är ändå så att ”Pain is temporary – Pride is forever.”

En chatt dialog idag kring detta:

” Var på en utbildning igår. Det bjöds på vaniljhjärtan. Alla fick ta och bakverken liksom vinkade på mig. Men jag stod på mig, jag har börjat mitt nya liv! Och jag klarade mig ju alldeles utmärkt utan.”

Rolf: Den upplevelsen från utbildningen kan du ta med dig till en annan gång du har valmöjlighet.
Vaniljhjärta känns bra för stunden. Att stå på sig känns bra hela dagen, minst.

”Ja, faktum är att jag mår bra än idag över att jag lyckades stå emot. Och kroppen lär säkert vara nöjd också! Flera bra aktiva val gör ju kroppen även långsiktigt nöjd 😊”

Rolf: Ett långsiktigt hållbartmål kan vara att tillåta "vanniljhjärtan" när det betyder något, men undvika i vardagen.

Exempel på lyckat omtänk:

”Jag har haft några bakslag, när jag inte tänkt mig för och av gammal vana stoppat något i munnen.
Jag känner faktiskt inte att det gör så mycket. Innan har jag känt att nu är det förstört, nu kan jag lika gärna äta, men inte denna gång. Det är bakslag, ingen katastrof och detta har bara gjort mig mer besluten att klara det.”

Be proud!
Rolf Munke PT bloggen. "Bli fri från sockersug - 5...
Rolf Munke PT bloggen. 6 råd i att Maxa din styrka...